Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Det är ju bara att ta fram linjalen och börja mäta på sig själv.
Ta exempelvis en bicepscurl där underarmen är hävarmen och armbågsleden är rotationspunkten.. Måttar lite snabbt på mig själv och får att avståndet mellan armbågsleden och handen där vikten hänger är 6-7 gånger längre än avståndet mellan armbågsleden och biceps nedre fäste. Skulle jag alltså såga av underarmen och hänga vikten direkt i biceps (eller mindre blodigt att bara hänga vikten i ett band kring underarmen längst in vid armvecket) så skulle jag kunna lyfta 6-7 gånger mer vikt jämfört med en vanlig bicepscurl. Samtidigt har man dock genom att ta bort hävarmen även minskat rörelseomfånget så total lyftväg som muskeln kan flytta vikten blir nu bara några enstaka centimetrar
EDIT: Med hänsyn till TS tidigare trådar och experiment måste jag bara flika in: Detta är bara enkelt teoretiskt resonemang. TS bör INTE ta fram sågen och kapa bort sina "hävarmar"!
|
Vänta lite nu... Är det verkligen så enkelt? Blir det inte upphöjt till två, eller nåt med pi eller nåt annat tjafs? Är det så att dubbelt så kort hävarm = dubbel kraft?