Min gamla post med tips (du kom sedan fram till att bröstryggen är/var stora boven (?) så en del tips/råd är ju utdaterade/irrelevanta):
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0
Ska försöka hålla det kort. Kan nog skriva en hel uppsats om mina höftproblem från/i böjen. :P
Uppstod när jag körde RSR (russian squat routine, böjprogram) förra året i böj. Sista 6 passen kom en stelhet i ljumskar och höfter, trodde det var träningsvärk. Köttade på ändå, blev värre och värre. Provade bredda fotstans, ännu värre. Till slut kändes det som någon stack in en kniv i höftböjarregionen, när jag kom ner i parallell.
Efter detta tog jag böjpaus några veckor med extremt mycket streching. Eftersom jag trodde det var rörlighetsrelaterat. Blev värre, fick ont i vardagen när jag stod upp och gick.
Sedan velade jag fram och tillbaka sådär, med massa stretching och prov-böjar. Marklyft kunde jag köra problemfritt, men det hände ingenting med styrkan eftersom jag tappade benstyrka från den kassa böjträningen (körde i princip bara uppvärmningsset i böjen men hade riktigt ont).
^Så där höll jag säkert på i 8 månader rofl. Så jävla waste of time. Jag körde och fortsatte köra stretchövningar som gjorde ont (!) t.o.m. Till mitt försvar krånglade mitt knä också, jag opererade det under sommaren. Så det var min skade-prio #1, höften kom efter. Jag kunde ju köra alla övningar förutom böj smärtfritt.
Tröttnade att inget hände, efter 8-10 månader (efter avslutat RSR). Gick till sjukgymnast och kiropraktor. Vid denna tidpunkt började jag få ont ovanför vänsterskinkan också, ryggslutet.
Är oklart vad som hade hänt (flummiga kiropraktorer), men de konstaterade att min höft var sned och vänsterbenet för kort. Även att jag inte aktiverat/tränat rumpan tillräckligt i böjen. Därav överbelastat höfterna (?). Samt svag mag och bålmuskulatur.
Sumo-mark har hjälpt mig för röven. Ihop med hip-thrusters.
Ryggresningar och mag/bålträning.
Foamrolla höftböjaren.
Skippa stretching.
Chilla med promenader och löpning (känner/känt av smärtor där), cykling är inga problem.
Det jag tror hände under RSR:
Jag drog på mig någon typ av överansträngning> muskelbristning. Överansträngning av höfter/ljumskar eftersom svag bålstyrka och dålig aktivering i glutes (röven).
Om jag hade kunnat vrida tillbaks klockan. Veckan höften kraschade under RSR. Då hade jag:
*Skippat böja 10-14 dagar, ev. vilat mer (marklyft fungerade smärtfritt)
*Skippat stretcha och skippa anstränga höften (promenader typ)
*Foamrollat dagligen några minuter, massageboll'at
*Börjat teknikträna böjen långsamt efter viloveckorna, för aktivera rumpan därav mindre belastning på höfter och ljumskar
*Sumo-markat, hip-thrusters, ryggresningar, magträning (rehab)
Blev wall of text ändå. Om jag får tillbaka smärtorna kan jag gå tillbaka och läsa detta svaret! :P
Vet inte ens om detta är likvärdiga smärtor som du har. Låter ju som du fått samma stelhet som kom krypandes. Bra att du inte fortsatte kötta på och drog på dig akuta skador (som jag? Bristning)!
|
Sen svarade du någon månad efter:
Citat:
Ursprungligen postat av arogen
Dåligt uppdaterat på sistone, men nu kommer en veckouppdatering.
Kört Ben+armar och Bröst, rygg, axlar denna veckan *2. Samt ett cykelintervallpass (Helt fastande; Första gången). Gått relativt bra, även om nacken är jobbig. Men ingen låsning nu, mest muskelspänningar tror jag. Massage i veckan som kommer. MEN, ett stort men. I Torsdags kunde jag körde KNÄBÖJ igen! Fuck yes!! Haha, det var bara nacken som strejkade lite av vikterna, men höfterna kändes helt okej nu. Så jäkla glad! Tack 1x0 för tipsen om utebliven stretching och en del foamroller, har hjälpt verkar det som!
Angående kosten blir det lite ökning kommande vecka. Sen jag började på H&M igen står och går jag 8 timmar om dagen, dessutom en del lyft. Så kalorierna verkar springa iväg. Absolut ingen nedgång, men inte riktigt den ökning jag vill heller. Så bara öka på igen.
|
Kollade upp felix färdiga risgröt: rätt schyssta makros faktiskt! Minns att konsistensen är väldigt tjock också vilket är guld! Haha när jag tänker på min barndom var risgrynsgröt med massa strösocker+kanel det enda jag åt till frukost! Fast ibland risifrutti också, morsan tvingade i mig det innan skolan för jag aldrig kunde äta på morgonen (kan inte ännu).
Här är två saker värda att kolla upp. Vet inte om de säljs längre, sjukt goda iallafall. Brukade ha med en sådan förpackning på hockey-bussresor när jag var mindre.