Ifall du absolut vill hålla såpass smalt så blir rörelsen mer naturlig ifall du håller handflatorna mot dig. Som du håller nu blir du i princip tvungen att dela upp rörelsen i två delar. Från början har du armbågarna framåt och när du inte kommer högre pga att armarna blir ivägen för kroppen så vinklar du ut armbågarna och gör lite chicken neck för att nå fram till stången.
Kör du chins istället så blir inte armarna ivägen för kroppen men det borde i övrigt kännas ungefär som vanligt för dig. Ifall du breddar greppet till ungefär lika brett som du har mellan armbågarna då du står med armarna rakt ut åt sidorna (dvs |_o_| ) så kan du köra med samma pullupgrepp som du har nu, utan att rörelsen blir knyckig. Då får du armbågarna lite mer utåt redan från början.
Förr gjorde jag alltid chins (dvs handflatorna mot mig) och var starkare i detta än pullups. Men sen ett par år tillbaka så får jag ont i ena armbågen av chins och gör numer enbart pullups. Numer är jag starkare i pullups ifall jag nån gång testar chins, men har inte märkt nån större skillnad i övrigt med avseende på hur övningarna tar.
|