|
Här på Gärdet i Stockholm möter man ofta ensamma vandrare, och det slår mig alltid hur nervösa dom blir när jag möter blick och hejar. Vissa pallar inte ens att registrera ifall jag bara nickar.
- Man tuggar inte mat med öppen mun.
- Man tar mindre mat på tallriken än man tror behövs. Det är bättre att köra en backning än att lämna kvar.
- Även om någonting man behöver på bordet är inom avstånd så ska man inte behöva halvresa sig för att sträcka och ta något. Be hellre bordsgrannen som sitter närmre skicka.
- Låt båda dasslocken ligga på efter avslutade behov, mina herrar. Det kan börja lukta om allt inte åker ned i avloppet, och man vill helst slippa andas in urin- och bajspartiklarna som styrs upp av en spolning.
- Om någon någonsin ser ut att ha lite bekymmer med något tyngre lyft eller otymplig sak kommer jag per automatik fråga om dom behöver hjälp. Chansen är större att dom svarar ja om frasen som används är, "Får jag hjälpa dig?" istället för, "Vill du ha hjälp?"
- Jag erbjuder så gott som alltid någon att dela stång/podie/maskin om dom frågar hur länge jag har kvar.
- Man bäddar en säng man sovit i, eller tar reda på vad värden vill göra med sängkläderna. Undantaget är hotell.
|