Citat:
Ursprungligen postat av 45plop1
Har problem med en benhinneinflammation i mitt vänstra smalben, ingen större fara dock - blir bättre för varje dag. Ifall jag vill minska löpningens påverkan på skadan, vad tjänar jag mest på? korta intervaller? backsprint eller bör jag fortsätta att hålla mig till "lång" (~5-7 km) distans?
|
Tja. Generellt sett så är det ju bra med så lite stötar som möjligt om man har ont i benhinnor.
Springer man snabbare blir det ju väldigt lätt att det också blir hårdare fotisättningar.
Springer man i uppförsbacke blir det oftast inte lika hårda fotisättningar (än på planmark), eftersom stegen blir "grundare".
Springer man i nedförsbacke blir det lättare hårdare fotisättningar, eftersom varje steg blir "djupare".
Sen kan man ju få mindre hårda fotisättningar genom att förbättra löpteknik, bättre skor, skonsammare underlag (skogsstig bättre än asfalt).
Springer man längre blir det fler fotisättningar. Så lugnare tempo men längre kanske inte ger bättre nettoeffekt än snabbare och kortare.
Så det är rätt många faktorer man får försöka väga emot varandra. Jag tror inte det finns nåt standardsvar. Det som gör minst ont efter passet är väl rimligtvis det som är mest skonsamt.