Citat:
Ursprungligen postat av Mhmm
Tack för svar!
Jag ringde till vårdcentralen igår och bad om en tid till sjukgymnasten. Tyvärr fanns inga tider förrän efter semestern vilket var tills den 15 augusti 
När jag var till den förra sjukgymnasten berättade jag om att det smärtade i lår, knä och fot men han sa att det troligen var bäckenet.
Skoinlägget ska han var lösningen....
Ska sägas även att iom att jag fått ont i nedre ryggen har även muskeln kring skulderbladet blivit väldigt ansträngd vilket har resulterat till att jag även har ont där.
Ansträngningen vid skulderbladet har gjort att jag tränat fel axlar och bröst fel vilket också påverkat att axeln smärtar.
Hur får man en magnetröntgen? Kanske är dags med tanke på tiden jag haft ont och att det även börjar sprida sig till andra delar av kroppen.
|
Ja, det är ju inte kul... Finns ingen annan vårdcentral som har tid tidigare? En skam att det ska behöva ta så lång tid. Men du får väl göra det bästa av situationen fram tills dess, du kanske upplever en förbättring med lite tur.
Nåja, skoinlägget var uppenbarligen inte lösningen vilket innebär att de kanske får ändra sina misstankar om vad det kan vara. Ditt ryggont skulle enligt sjukgymnasten också bero på ditt bäcken är snett då om jag förstår rätt? Alla dina problem?
Försök att beskriv smärtan och känslorna du har i benet så noga som möjligt när du får tid, samt om de uppkommer i någon speciell situation. Om det känns mindre vissa dagar och sånt.
MR är vad det är. Det är inte alls säkert att du behöver det eller att det skulle underlätta ett diagnosställande i ditt fall. En av anledningarna att jag fick MR var väl framförallt för att sjukgymnasten var osäker på mina problem och inte riktigt kunde komma fram till exakt vad det var för fel med hjälp av provokationstest. Att mina fynd på MR sedan stämde väl överens med mina symptom och gav detaljerad information i just mitt fall visar ju potentialen i den undersökningen. Men vad jag har förstått går det absolut oftast att ställa en korrekt diagnos och utforma rehab utan MR inblandat, även om det skulle vara nåt med diskarna eller så. Så snöa inte in på MR innan du har träffat sjukgymnast och han har fått säga sitt igen. Han kommer troligen inte bara snacka om skoinlägg nästa gång
Sen skulle jag också vilja tipsa om att inte läsa så väldans mycket om vad det kan vara på internet. Det låter klyschigt och som att man ska ignorera sina problem men faktum är att allas situation skiljer sig åt. Det är så väldigt lätt att bestämma sig för att man har något speciellt efter att ha läst historier och annat men man vinner inte riktigt nåt på det. Inga problem ger upphov till exakt samma symptom hos olika människor.
Träna smart och håll igång kroppen så ger du den de bästa förutsättningarna du kan för förbättring. Det rådet har jag fått av all vårdpersonal jag har träffat!