Visa ett inlägg
Gammal 2016-06-21, 08:34   #14586
therunningman
Registered User

Reg.datum: Apr 2014
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Verkade som om denna var 11% i lutning enligt någon uppgift, så på tok för mesig och jag tror faktiskt att man har mer att vinna på om den är brantare. Som vi sa igår så borde det bästa vara om man kan löpa i en båge ner så man får en mjukare och snabbare nedförslöpning.

Ska köra lite benchmarks, både i Bollebygds skidbacke och Ulricehamns.

Är faktiskt riktigt sugen på att försöka skola in mig till att bli en skyrunner, verkar vara optimalt för en självplågare.
Har du barometer i klockan? Tror man lätt lurar sig själv (och andra) när det kommer till hur branta/jobbiga backar kan vara..

En del kanske inte heller tänker på att 45 grader = 100% och där uppstår en del missförstånd, ex:
100% lutning = 45 grader = 100 hm / 100 m
10% lutning = knappt 6 grader = 10 hm / 100 m
fritt fall = ca 90 grader = väldigt många procent..
180 grader = baklängesjogging..

Har du sprungit Lerumsloppet som brukar kallas Sveriges jobbigaste "stads"-lopp? Från Säveån till toppen av första backen är det drygt 10% på första 350 meterna, vissa partier är lite brantare och kanske runt 15%. Första kilometern från ån är kanske 7-8%. Sjukt segt när man redan sprungit kanske 5 km i tävlingsfart.. =/

Uppför går bra att springa men som det är nu tycker jag 15% nedför är för brant.. Springer själv snabbare när backen har ex 5% lutning.

Tror att när det kommer till svenska skidbackar brukar man gradera efter den brantaste delen eller titta på de brantaste delarna och inte backen i genomsnitt?

Snabbkoll verkar ge Bollekollen i snitt 12,5% (fallhöjd 100m). Hestra/Isaberg verkar ha fallhöjd på 150 meter dock och Ulricehamn 138 meter. Ser fram emot rapport!
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat