|
Ben (tungt)
Underkroppen ingår inte riktigt i min veckoplanering med lätta och tunga perioder. Ben kör jag tyngre lite oftare.
Hade lust att köra singlar för att verkligen få känna att jag behövde ta i allt jag orkade. Känna sig sådär levande. Saknas dock säkerhetsrack på gymmet och då väljer jag att stöna i smithen en stund. Inte tillräckligt bekväm med min böjteknik för att våga gå djupt utan säkerhet. Får kanske öva på att faila en knäböj och tappa stången. Men orka ta sig tid?
Knäböj (som uppvärmning)
20, 40, 50, 60, 70, 80 kg
90 kg 4
100 kg 3
Värmer upp med vanlig böj för att få optimal aktivering. Kände mig inte på topp men valde ändå att gå över till smithen och maxa då jag kände mig lätt i kroppen under gårdagens kvällspromenad.
Knäböj i Smith
70 kg Anpassning till maskinen
100 kg 5
110 kg 1
120 kg 1
130 kg 1
140 kg 0, 1 (PB! +10 kg)
130 kg 2x1
120 kg 10x1 (1 minuts vila mellan)
Lyckades tappa båltrycket under första försöket på 140 kg. Det var som att luften gick ur. Andra försöket gick bättre och stången följde med sakta men säkert. Skönt med PB i smithböj. Går nästan att överföra på vanlig böj kan jag tycka. Rörelsebanan blir mindre naturlig, vilket är en nackdel för att lyfta tungt i smith. Men balansmomentet försvinner ju, vilket förstås underlättar.
Marklyftsteknik
50 kg 3x8-10
Knäböjsteknik
70 kg 3x10
|