Visa ett inlägg
Gammal 2005-02-16, 07:05   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine
Jag gjorde innan och gör det nu. Är ingen forskare men 6 gram låter lite... Föredrar min helgardering tills jag fått höra att resultaten inte svider pga av mindre protein efter träning. Som crocop sa är 6-25 gram ganska nytt. Jag låter er andra utvärdera och se hur bra det går med 6-25 gram efter träning... Inom nån månad borde ju folk här skaffat sig en uppfatttning hur bra/dålig den "nya" drinken är... då ev. omprövar jag min drink.
Det är inte speciellt nytt... minst 5 år. Forskning har aldrig visat på att det behövs megamycket protein. Och nu har det ju visat sig att för mycket protein ger sämre nivåer av de anabola hormonerna.

Dessutom ger för mycket protein i förhållande till kolhydrat direkt efter träning ger sämre miljö för nybildning av proteinsyntes:

"Generally speaking, a person can consume about 1 gram of protein per 10 pounds of bodyweight. Many athletes are consuming way too much protein, and not enough carbohydrate after training sessions.

It has been suggested that the optimal formula for post-exercise nutritional recovery be 4 grams of carbohydrate for every 1 gram of protein... The 4:1 ratio of carbohydrate to protein maximizes insulin release, and maximizes the rate of glycogen/protein synthesis."

Recovery Nutrition, Josephson S, NSCA Performance Training Journal

Naturligtvis är det bättre att ta några gram för mycket än några gram för lite, men det mesta tyder på att dessa nödvändiga antal gram är rätt få.

Angående PM-rådgivning!

Senast redigerad av King Grub den 2005-02-16 klockan 07:48.
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat