Visa ett inlägg
Gammal 2015-12-08, 11:43   #400
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk

Reg.datum: Jul 2015
Citat:
Ursprungligen postat av Ajasoro Visa inlägg
Folk som säger att ''de är bra på att gissa'' är alltid sämst. Ingen har någonsin gissat var jag kommer ifrån, eller, rättare sagt, vad mina föräldrar har för blod. Varför försöker ens folk? Låt oss räkna lite!

Det finns drygt 200 länder i världen, och ännu fler folkslag, men låt oss utgå från 200. Person x ena föräldrar tillhör tre, den andra ett, och ingen av föräldrarna tillhör samma.
a) Hur många kombinationer är möjliga?
b) Hur stor är sannolikheten att någon gissar rätt på första försöket?

Frivillig kan lösa matteproblemet, jag var aldrig särskilt duktig på matte.
Jag tycker diskussionen i övrigt hade kunnat vara intressant i/på ett annat forum men då borde den förts på ett helt annat sätt. I vilket fall så har jag lite svårt för att minnas min sannolikhetslära men jag skulle säga att om man nu låtsar att 200 länder finns och att man måste gissa rätt på alla fyra och vet att förälder A tillhör tre och förälder B tillhör ett land så borde det bli(förutsatt att jag inte glömt för mycket):

P=~1,546 = 1/(6,4685*10^7) dvs en på ca 65 miljoner.

Däremot så borde man kunna utesluta ganska många kombinationer och vissa är mycket osannolika typ alla som innehåller Vatikanstaten. Är man bra på att gissa så borde man kunna begränsa sig till typ 1-3 miljoner kombinationer men då ska man ha ganska mycket tur om man ska gissa rätt på allt.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat