Visa ett inlägg
Gammal 2015-10-29, 20:08   #1
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Juridisk hjälp, övervakning osv.

Hej!

Jag försöker reda ut ett scenario för att hjälpa några bekanta. Utan att gå in på detaljer så ser scenariot ut såhär. Det är alltså inte mig detta handlar om utan jag försöker hjälpa till att reda ut en situation som jag misstänker har gått fel till.

En person X anställd i en butik har gjort en deal med en säljare. Säljaren har gett ok till att X och några till får ta av dessa produkter, produkterna läggs som "kross" och denna kross står säljaren för. Så några personer har alltså i god tro druckit av dessa produkter. Detta har dock skett i smyg utan högre chefers vetskap, detta enbart pga att det inte ska bli tjaffs om att några fått gratis produkter.

Så, häromdagen blir Person X och ytterligare en person Y (som också druckit av dessa produkter) inkallade (vid separata tillfällen samma dag) till möte. Person Y möts av en extern säkerhetsansvarig som håller ett regelrätt förhör. Säkerhetsansvarig säger rakt ut att Y har snattat. Y blir chockerad och säger att det har han inte. Säkerhetsansvarig påstår då att det hela har blivit filmat på lagret vilket i så fall skulle ha skett med gömda, hemliga kameror. Y begär att få se bildbevis men blir vägrad detta. Y erkänner att han tagit produkter men i god tro pga den deal som gjorts med säljaren, dvs produkterna är betala av säljaren och därmed kan det (tycker jag) inte ses som stöld. Säkerhetsansvarig hotar med polisanmälan om inte Y säger upp sig med omedelbar verkan och går samma dag.

Rädd och chockerad väljer han att säga upp sig och skriver på pappret. I efterhand så undrar vi nu om det bara vara skitsnack att det satts upp hemliga gömda kameror för visst är det väl olagligt? Dessutom gav han ut detaljer om att Person Y tagit av produkten en viss dag (vilket han gjort men hade då även person X med sig) men påstår att det bara är Y som hamnat på film, vilket är märkligt då både Y och X stod bredvid varandra och drack av produkten.

Facket har kontaktas och första samtalet verkade facket anse att detta var väldigt konstigt. Advokat kan också komma på tal.

Så, mina frågor.

* Är det tillåtet att smygfilma anställda på en arbetsplats utan att meddela det verbalt eller med skyltar?

* Tillåtet eller ej, har inte den anklagade rätt att kräva ut detta bildmaterial om det nu finns?

* Skulle en anmälan om snatteri hålla i rätten om säljaren uttryckligen säger att ja, han har gett ok till att ta av produkterna och att han står för krossen?

Hoppas det inte var allt för rörigt i min beskrivning.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat