Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
En sak som kan få en att binda vätska (i små mänger och högst tillfälligt) är om man svänger väldigt mycket i salt- eller kolhydrat. Typexemplet är den som bantar hårt i vanliga fall och sedan tar en "svullardag". Det handlar, skulle jag säga, mest om osmos och hur vätska vandrar genom kroppens olika vätskerum, d.v.s. mer om fysik än om hormoner. Är man tjej så tenderar man att binda lite vätska (det brukar röra sig om enstaka kilon) veckan/dagarna före mens.
Enligt min uppfattning är beskrivningarna här på forumet av hur mycket vätska man binder oftast överdrivna. Man måste vara rätt så hård (hårdare än de flesta blir) för att det skall synas för någon annan än en själv. Om man verkligen (och inte bara i sin egen känslovärld) ser ut som Jabba the Hutt på grund av vätskeretention har man antagligen något (gravt) fel på njurarna och borde gå till doktorn.
|
Så insulinkänslighet har inget med vätskebalansen i kroppen att göra? Iallafall inte det som (enligt mitt tycke) syns? Det som påverkar hur mycket vätska man binder är alltså regelbundenheten i kolhydrats-och saltintag?
Mycket lärdom för mig, tackar för detta!