Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk
Är väl inget matschema du behöver utan bara att handla billig mat.
Jag tipsar om:
Matvete - Billigt, lagom med kolisar och mycket fibrer samt protein.
Kyckling
Bönor
Ris
Potatis
Tonfisk på burk
Sådär! Bara att handla snålt och leva snålt.
Inte shoppa, inte dra på dig massa avbetalningar.
|
Vad kul att det finns fler med sparande som intresse! Oavsett vad målet är
Ja näe jag syftade väl egentligen på att utgå från en billig basvara varpå det typ blir ett shema

men du kom med bra förslag där så jag aka försöka grotta mig in i vad man kan göra med bönor
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk
Så sant så!
Finns ju massa vardagsknep på hur man kan spara. Visst, kan kännas löjligt men varje sparad krona växer snabbt.
- Duscha inte hemma, duscha på gymmet efter träningen. (Om man betalar vatten hemma själv som jag gör).
- Häng ut tvätten på vädring istället för att köra i torktumlaren. (Om man betalar elen som jag gör).
- Ställ ned elementen en grad eller två (om man betalar el....)
-Ät inte mat ute, ta med matlådor, gör storkok av mat, frys in.
- Finns det billig råvara, tex kyckling på extrapris, storhandla och frys in!
- Handla kläder på Ullared! Seriöst, kan få en helt ny garderob där för 2000 spänn!
- Kör med billigaste tandkrämen, tvålen, deon. De flesta märken luktar lika gott, men prisskillnaden är enorm!
- Köp mindre bensintörstig bil om man pendlar till jobb. (Samåk om möjligt).
Nu blev det hjärnstopp så här tidigt på morgonen men tror tanken gick fram i alla fall.
Grejen är väl att ha en någorlunda vettig inkomst men viktigare är att inte öka sin levnadsstandard för mycket i proportion till sin inkomst. Dra inte på sig massa avbetalningar, abonnemang eller kapitalvaror i onödan.
|
Javisst! Varje krona är en vinstkrona!
Jag har faktiskt köpt en Clio III och bytt ifrån en bmw v6 så jag spara hela 0.4 dl/mil. Galet! Tänk er att genomsnittet vi bilägare kör är 1500 mil. Dvs 600 liter (0.4dl/mil) spar jag då per år. Totalt ca 8000 kr. Tänk dig 8 kkr med 10%avkastning årligen i 10 år. Det blir drygt 134 tusen kr=en ny bil.
-Andra bra tips jag kan dela med av är att planera, skriva ner och strikt följa en budget. Jag har den på mitt kylskåp personligen för där påminner den mig om ditt mål. Nu är det bara utmaningen att klara av det som är kvar!
-Dra ut mobilladdare och dylikt från väggen. Stäng av tv på knapp/sladd etc.--Om du ska göra något särskilt. En resa eller något dylikt så sätt gärna upp ett separat buffertsparande för detta ändamålet utöver ditt sedvanliga sparande.
-Ta ALDRIG blancolån utan spara det själv!
-Personligen så avstår jag ifrån att bläddra i reklamtidningar för att hitta billiga varor då dem oftast skapar ett köpsug på något annat onödigt.
-Planera matschema veckovis och undvik att köpa på dig ett jättelager med något superbilligt erbjudande för det hamnar oftast längs bak i frysen och förblir ouppätet.
-Handla på 2a sortering. Ex själv skall jag åka och handla på dafgårds fabriksförsäljning nästa månad. 2 kr/pizza typ & lite annat smått och gott.
Om du vet något liknande försäljningsställe så dela med dig av denna!