Ämne: Börsen idag
Visa ett inlägg
Gammal 2015-05-08, 13:29   #7265
GaindalfTheWhey
Registered User

Reg.datum: Dec 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Mava Visa inlägg
Vad för bear instrument kan man köpa som inte urholkar kapitalet över tid med stockholmsbörsen underliggande?
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Avkastningen på vanliga produkterna med daglig hävstång har i teorin samma väntevärde som hävstången gånger avkastningen på underliggande. Men det beror på att vissa scenarier där det bara går åt samma håll hela tiden kompenserar med ränta på ränta. Det är inte riktigt så människor värderar sina pengar dock.

Produkter utan dagliga hävstänger är mini-futures som heter minilong minishort med olika underliggande. Dessa strävar efter att efterlikna futures vilket innebär att i produkten ska gå upp en kr när underliggande går upp en kr. Sedan kostar dom inte så mycket att ingå så att det blir lite olika hävstänger. De kan dock bli värdelösa, men man kan aldrig gå minus som på vanliga futures. Jag tycker dessa verkar trevliga alternativ för småsparare men jag har inte handlat dem själv.
Har för mig att det finns ETFer och certifikat också för den delen som har en hävstång på 1 (eller om man så vill, utan hävstång). Tänker jag rätt så blir inte de heller utsatta för urholkning på grund av intradagsvolatilitet.
GaindalfTheWhey är inte uppkopplad   Svara med citat