Visa ett inlägg
Gammal 2014-10-15, 14:27   #7822
Bossebäver
Registered User

Bossebävers avatar

Reg.datum: Sep 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123 Visa inlägg
Finns dom som kör högreps under deff, med framgång. Så är väl inget fel med det, för finns ju inget som säger vad som egentligen är rätt eller fel.

Dock rekommenderar ju nästan alla att man gör det omvända, alltså kör lågreps och tungt. Just detta är vad jag själv kört på mina senaste deffar, men främst pga att det är så mitt träningsupplägg sett ut snarare än att tro att det är opti.

Skulle jag köra en seriös deff i dagsläget, så skulle det nog bli lite mer högreps men tror risken är stor att jag då tappar marginellt mer muskelmassa om jag inte verkligen ser till att träna smart.

Klarar du av 10-14 set bänk, följt av x antal set bröstpress, dips m.m. så måste du ju spara rejält på krutet i början, för jag brukar själv vara rätt död efter 5-10 arbetsset oavsett repsantal.

Jag ser fler potentiella riskern än fördelar, med att träna som du gör. Men hinner du återhämta dig och känner dig fräsch så kan det ju vara klokt att köra på för du gillar uppenbarligen detta? Kan ju vara skillnaden på att ta sig till gymmet och stimulera musklerna vs. att inte träna alls/få ut något vettigt av passet.
Finns en del som tyder på att så länge intensiteten(vikten på stången) kan bibehållas under viktnedgång så behålls muskelmassan väl. Att då höja intensiteten, minska antalet reps och ev sänka volymen delvis är kanske ett sätt att bibehålla och ev öka vikten på stången under en lång tid, även när glykogenlager inte är i det goda skick de en gång var. Lyle Mcdonald har skrivit en del om det här, har svårt att hitta det dock.

Det är iaf så jag tänker, mycket vikt på stången borde ge muskelmassan ett gott incitament att stanna kvar.