Visa ett inlägg
Gammal 2014-09-19, 09:21   #288
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Menar! Det är egentligen inte så konstigt, åka distanser över 800 är aeroba grenar och det som är viktigast är att maximera sin aeroba förmåga. Att träna på det sättet som en kan nå högst belastning på är ju uppenbart, kan jag tycka, men ändå är intervall-tänket så djupt rotat att många upplever det som att de måste köra intervaller. Själv svarar jag dock jävla bra på intervallet och får känningar av hög distans ;( synd, för distans är ju vad som är najs. Tur att jag har cykeln
Men det var ju vad de sa i plugget på gympan, kontentan av varför man skulle springa var (i stort sett) fort och kort för att bli snabbt och långt och länge för att bygga uthålligheten. Sen blev man utjagad att köra 400m-intervaller på skolans rundbana...
Klart intervalltänket är djupt rotat när det lärs ut som dagens sanning i skolan, och kollar man i tidningarna (t ex RW) är det bara en massa om olika intervallformer för att få upp farten.

Jag svarar ganska bra på långa intervaller i och för sig, typ 12-15x1000 men de är väl inte så mycket för att bli snabbare man kör sådana pass? Jag vet inte riktigt varför jag gillar många tusingar, men det är ett av få intervallpass jag verkligen uppskattar.