Visa ett inlägg
Gammal 2014-08-29, 07:26   #1
caro
Registered User

Reg.datum: Jun 2014
Tantgression - Just Do It

Jag hittar ingen journal skriven av medelålders tant med inneboende motvilja mot trekiloshantlar, mindfulness, yoga och pilatesbollar. Så jag får väl göra en insats själv. Kanske kan det bidra till min egen träningsinspiration, om/när den börjar tryta. Vi får se.

Kvinna, 40+, 178 cm lång, väger för närvarande 10 kilo för mycket för att det ska kännas riktigt trevligt.

Träningshistoria: Ridning, friidrott (tävlade), löpning, simning, volleyboll, skidåkning, skridskor, styrketräning (mest maskiner och bodypump) i perioder varvade med ganska inaktiva perioder (typ graviditeter). De senaste två åren, samtidigt som vikten tagit sig till nya höjder, har det handlat om spartansk jogging (hasning) 1-3 ggr/vecka (jobb och pendlande har försvårat det mesta).

Återstart: Som av en slump råkade jag skaffa gymkort igen, i februari i år, och nu har jag tränat ungefär varannan dag sen dess, med två veckolånga uppehåll för resor. Första fyra månaderna körde jag helkroppspass med maskinerna på gymmet, sen drygt två månader nästan bara med fria vikter, i princip enligt ett halvkroppsprogram jag hittade på Styrkelabbet, verkade passa mig bra.

Avsikten med den kraftigt ökade träningen? Jag vet inte, egentligen, jag har ju alltid tränat, på olika nivå, det är bara så’nt man gör helt enkelt. Det är skönt och kul. Jag mår bra av det. Och jag har lite mer tid med det nu.

Och, jag vill ju bli av med de där extrakilona som smugit sig på av kontorsjobb, andra stillasittande intressen (som att läsa) och, sannolikt, excesser i gastronomisk njutning, också. Så utöver träning har jag gjort inskränkningar i kaloriintaget.

De första månaderna hände ingenting, absolut ingenting, med vikten. Jämnare viktkurva har aldrig skådats! En grym övning i konsten att hålla vikten. Vikterna på gymmet ökade dock i rask takt.

För sådär sex veckor sen eskalerade jag insatserna i löpspåret, jag tog helt enkelt och laddade ner RunKeeper till min telefon, äntligen ser jag nyttan av en GPS (det är ju så kul att kolla spår och kilometertider i efterhand). Och där hittade jag ett program, Run 4 Fat Loss, låter gräsligt, men ett program är alltid bra, det blir som ett projekt, och att göra projekt är roligt.

Hela sommaren har i princip inneburit styrketräning varannan dag, löpning varannan, eller ska vi kalla det hasning kanske. Men jag kan hasa på rätt länge, även om det inte går i världens tempo. Än.

Appen MyFitnessPal håller reda på kaloriintag. 1450 kcal per dag, med möjligt tillägg enligt träning (MyFitnessPal vittjar RunKeeper på träningskalorier att utnyttja, är det inte hysteriskt fiffigt?!)

De senaste två veckorna har det äntligen börjat hända något med vikten, 2.9 kilo ner i skrivande stund. Har tänkt att det ska bli ca 12 kg totalt.

Ja, så nu blev det viktminskning och styrkeökning och konditionsförbättring som ett kombinerat projekt.

Jag brukar hävda att jag inte tänker så mycket på utseendet, det är inte anledningen till att jag tränar. Å andra sidan betyder det ju inte att jag inte tänker alls på utseendet. Jag menar, såhär vill jag ju inte se ut, någonsin. Kan bli fruktansvärt ohälsosamt.

Saggiga fyrtioplustanter går det tretton på dussinet, så där behövs inga tillskott. Jag har nämligen planer på att bli 103 år gammal, minst, och fysiskt och mentalt frisk till sista levnadsdagen.

Jag letade lite på nätet efter träning för middle aged women, efter förslag på upplägg, progression och så’nt, men tja, fyfan vad mesigt. När man tränar ska man svettas och det ska vara till sista blodsdroppen, det illustreras inte av softade bilder som luktar vanilj och lavendel.

Så nu gör jag som jag brukar göra, tänker igenom den information jag hittar och lyssnar på kroppen. Tyvärr har jag en yttepyttig liten tendens till envishet, vilket kan innebära att jag gör saker som jag bestämt mig för att göra även om omständigheterna mer eller mindre påstridigt föreslår revision av planen. Förhoppningsvis stoppar jag innan överträning slår igen porten.

Just nu gäller alltså styrketräning fyra dagar och löpning (hasning) tre dagar i veckan, om inga sociala, eller andra, förpliktelser sätter käppar i hjulet och stör mig (då blir det naturliga vilodagar).

Nuvarande status är ungefär såhär:
Bänkpress 50 kg (1x1), Militärpress 37.5 kg (1x2), Knäböj 80 kg (3x5)*, Marklyft 70 kg (3x5), Löpning/hasning 6:45 min/kilometer.

Fortsättning följer förmodligen.

*Den knäböjen är strax över parallellt, och jag har börjat om för att lära mig göra djupa. Tyvärr är jag dösvag då, och har inte vågat testa att öka mer än till 30 kg (3x5). Dessutom får jag en konstig spänning/snedhet i höger höft/knä vid djup böj, som jag försöker jobba bort. Jag har tålamod.