Visa ett inlägg
Gammal 2014-07-04, 20:27   #1
Carolus
Registered User

Reg.datum: Jan 2013
Från nörd till triatlet

Stats: Man, 33 år, 177 cm, 65 kg

Först en kort presentation: Min konditionsträningskarriär är relativt kort. Som yngre tillbringade jag det mesta av min tid framför datorn och var totalt ointresserad av att träna. Efter några sporadiska försök att komma igång på gymmet var det inte förrän i 25-årsåldern som jag började träna styrka regelbundet. Det var med med några kompisar, vi visste dock inte speciellt mycket om kost utan körde på typiskt studentikost vis med mycket skräpmat och alkohol vilket betyder att KTH-kilona satt där de satt.

Efter att ha tränat styrka från och till (faktiskt förvånansvärt mycket "till") utan speciellt imponerande resultat under åren därefter och även kommit ut i det "riktiga" arbetslivet började jag halka in mer och mer på konditionsträning. Det började med cykling på en risig MTB som jag monterat slicks på, körde på den en säsong innan jag köpte en cyclocross där jag alternerade mellan crossdäck och landsvägsdäck. Började även med löpning och upptäckte efter ett par år att jag faktiskt kunde springa riktigt långt!

2012 blev året då jag verkligen tog tag i min kropp. Körde en ordentlig deff på våren där jag gick från ca 77 till 67 kg och för första gången sedan lumpen tyckte jag såg OK ut i spegeln. Sprang min första mara och körde mitt första triathlon. Hade blivit indragen på triathlonspåret av en kompis som hållit på ett tag med det och gjort att jag själv blivit lockad.

2013 avlöpte även det med mara, ett triathlon samt lidingöloppet. Lyckades hålla vikten runt 70 kg. På hösten köpte jag mig en riktig landsvägshoj, en Specialized Tarmac.

2014 inleddes med mycket träning och bra kontinuitet även i simningen, sedan började förkylningarna avlösa varandra. Ett "sådant" år alltså. Det hela blev ju inte bättre av en alpresa med mycket mat, några veckors tjänsteresor och en totaldekadent långweekend i Paris..
Eftersom vikten börjat krypa upp mot 72 (vilket jag som lägger på mig det mesta runt midjan inte gillar) under dessa veckor bestämde jag mig även för att köra en deff fram till Stockholm Marathon. Lite för stort underskott i kombination med för mycket träning gjorde att jag fick problem med halsen och missade maran. Har nog mig själv att skylla då jag började skönja rutor och därmed idiotdeffade i stället för att kliva av deffen någon vecka före maran som planerat.. Men vikten hamnade på rekordlåga 65 kg normalt uppvätskad och det utan att ha tappat så värst mycket i styrka.

Ett par veckor efter den icke genomförda maran genomförde jag Vätternrundan (som jag dessutom tänkte posta en separat rapport från). Därefter har jag kunnat träna någorlunda normalt och ungefär där är vi nu..

För 2014 är för närvarande inplanerat Vansobrosimningen, Kalmar Ironman, Stockholm Halvmara och Lidingöloppet. Sedan blir det full fokus på främst simning och styrketräning, men även på att få upp farten i löpning och cykling. Eftersom Vasaloppet är inplanerat till 2015 som sista del i klassikern så kommer det även att bli en del rullskidor (och riktiga skidor om vi får snö här i Stockholm).
Carolus är inte uppkopplad   Svara med citat