Visa ett inlägg
Gammal 2013-11-30, 13:15   #1
Alfen avf Ling
Banned User

Reg.datum: Sep 2013
Farfar dricker ~4 dl sprit om dagen. Problem?

Hej,

min farfar dricker ungefär 4 dl sprit om dagen, räknat över all tid. Han dricker typ 5 dl varje dag i några veckor men sedan här han nykter i kanske några dagar. Ofta är det mer än 5 dl. I går drack han över 6.

Detta är 37,% eller 40 %. + Litervis med lättöl 2,8 % varje dag (som förvisso inte gör honom fullare men det upprätthåller väl en viss promille i kroppen om han redan druckit t ex 2 dl.

Hela släkten har försökt prata i honom att slluta och söka hjälp osv men han är envisare än fan själv.

Jag har läst omkring lite och det ökar ju risken för leverskador och cancer m m. Men detta är ju långsiktiga grejer. Jag har läst att risken för plötslig hjärtdöd (hjärtattack osv?) minskar med ett ökat alkoholintag i princip oberoende av hur mycket man dricker.

Han har även åldersdiabetes och blandar ut all sin sprit med sockerdricka. (Ja han går dietist/läkare regelbundet men han säger inget alls om alkoholen).

Nu undrar jag: vad för akuta effekter kan detta alkoholbruk ha? Förutom att han kan ramla omkull vilket han gjort några gånger men han har klarat sig än så länge.

Vill framförallt ha objektiv fakta och inte "prata med honom!!" då detta är testat cirka femtioelva gånger.
Alfen avf Ling är inte uppkopplad   Svara med citat