Visa ett inlägg
Gammal 2013-10-14, 21:02   #37
Lance Uppercut
Registered User

Lance Uppercuts avatar

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av hidden Visa inlägg
Om man ser på poliser såhär:
För att polisen ska kunna upprätthålla lagen effektivt, hamnar vissa i kläm. Till exempel vanliga fans på fotbollsmatcher. Detta gör att en minioritet ogillar polisens agerande, men om polisen istället hade varit mer ineffektiv och på så vis låtit riktiga fotbollshuliganer härja fritt så att vanliga fans inte hamnar i kläm, så hade en majoritet ogillat deras agerande? Hur ofta hör man inte "Polisen borde skjutit snubben", "Svenska poliser är för fjolliga" osv? Är det inte viktigare att försöka tillgodose en majoritets säkerhet, relativt effektivt, även om en del vanliga fotbollfans hamnar i kläm? Har inte vanliga fotboll fans förnuftet att tänka att polisen egentligen vill hindra huliganer, men just i detta fall hamnade fansen i problem med polisen? Om de vanliga fansen inte gjort något fel, så händer ju inget. Är det inget man kan acceptera?

Nu inser jag att det lät smått utilitaristiskt, men det får låta stå kvar.

TLDR:
Poängen är att för att polisen ska vara på säkra sidan hamnar ibland oskyldiga i konflikt med dem, även om så inte var menat, och polisen kan upplevas som otrevliga.
Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av det här fenomenet. Vi pratar om poliser som döljer sina hjälmnummer så att de ska få spöa på folk utan att kunna bli identifierade. Det finns minst lika stor andel skithögar bland poliskåren som resten av befolkningen, ibland verkar den t om vara högre. Innan jag blev aktiv fotbollssupporter var min syn på polisen helt annorlunda. Att många poliser VILL slåss är extremt uppenbart efter några år på hemma/bortaläktaren.