Kan du enkelt förvara den inomhus i t.ex. ett privat garage? Hur ser stöldrisken ut där du kommer behöva parkera den? Lämpliga svar på dessa frågor tycker jag nog är a och o för att överväga att lägga mer än max 5-6k.
Jag skaffade en ny transportcykel själv för kanske två år sedan och då föll valet på en billig (~3k) hybrid som jag beställde från England. Man får bra mycket mer för pengarna där och i Tyskland. Den fungerar bra fortfarande bortsett från att det helvetes saltet som pytsas ut istället för att röja bort snön, äter upp en kedja och kassett årligen. Det problemet lär du väl iofs slippa norröver. Hållbarheten beror mycket mer på underhåll av cykeln än vad den kostar, men betalar man mer (och väljer rätt) så kan man kanske komma undan med lite mindre underhåll. Men då blir det å andra sidan dyrare att ersätta delar när man väl kört slut på dem.
Just stöldrisken tycker jag är det främsta argumentet för att välja en förhållandevis billig cykel. Vid stöld gäller vanligtvis 1-2k i självrisk. Det
här skulle dock kunna vara ett alternativ för att komma runt det. Oavsett självrisk eller inte torde orosmomentet att få en dyrare cykel stulen vara högre. Det blir liksom oönskat meck som man (jag) gärna slipper. Man slipper även fundera lika mycket på var det är lämpligt att ställa cykeln.
Dubbdäck klarar man sig ganska bra utan om man bara tar det jäkligt piano. De hjälper i princip ingenting i snö, men gör underverk när det är isigt. För egen del tycker jag nog att det var värt det.