Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Då jag kört PF av typen 16:8 tidigare och gillar att experimentera bestämde jag mig i förra veckan för att testa 5:2 fast med vissa modifikationer.
2 dagar i veckan:
Jag äter "en måltid" på 900 kcal (vilket är mer än 25% av mitt behov för det mesta) innehållandes 100g protein. Det blev så när jag tog hänsyn till mättnad, tillfredsställelse och att inte ha för lite protein. Jag går alltså emot att ha en låg mängd protein i kosten (det är rätt lågt med kolo-mått dock). En kompromiss med andra ord.
Styrketräning utför jag inte på denna dag däremot är det ok med generell fysisk aktivitet. Aktivitet lär ju accelerera effekterna av fastans positiva effekter så det kan ju kompensera för att jag har ett större kcal-intag än rekommenderat för upplägget.
Övriga dagar äter jag ad libitum (är jag sugen på kebabtallrik efter träning eller att ha choklad som PWO före träning så äter jag det). Jag vill se om det stämmer att man inte behöver ha koll på kosten mer än 2 dagar i veckan. Jag är medveten om att normalt sett vid diet måste man ha koll alla dagar i veckan annars är risken stor att man kompenserar för hela veckans kaloriunderskott på 1 eller flera dagar där man inte har det. Däremot har jag erfarenhet av periodisk fasta som tyder på att så inte är fallet på ett sådant upplägg.
Hittills har det inte ens gått en vecka och jag har bara haft en 900-kcal-dag. men dagarna efter det ser det ut som om jag inte "går nuts" med frosseri hur mycket jag än längtar efter att få göra just på själva låg-kaloridagen.
Jag tänker dokumentera utvecklingen med bilder. Om det nu blir någon utveckling. Men vikttappet hittills (ca 1+ kg) verkar tyda på att det rör sig neråt.
Så här ser förresten kosten ut på de dagarna:
2 äpplen (175g vardera) - 125 kcal
3 ägg - 240 kcal
300g broccoli - 100 kcal
60g vassle - 240 kcal
1 konserv makrill i tomatsås - 210 kcal
Jag funderar även på att införskaffa EAA så att jag istället för att få i mig 60g vassle på 240 kcal (30g före + 30g efter) får i mig 20g EAA på 80 kcal (10g före + 10g efter). Då kan jag få plats med lite mandlar och/eller ett extra äpple typ. För det hade gjort kosten mer tillfredsställande.
Jag personligen har svårt att se mig själv styrketräna på en fastedag. Jag känner mig rätt trycklös på kvällen och vill ju ha måltiden efter träning (och inte före). Men för vissa funkar det säkert bra att träna efter en längre tids fasta. Jag får erkänna att jag måste ha ätit nånting under dagen för att få trycket jag behöver för styrketräning.
Jag tänker iaf uppdatera senare om hur det går och hur jobbigt jag tycker det är med "faste"-dagarna.
|
Sjukt intressant! Ska bli spännande att följa!
Du testar alltså 5/2 i syfte att gå ned i vikt?
Undrar sjäkv hur det skulle fungera under muskeluppbyggnad period...Har själv enbart kört PF under diet och testat lite med PF under muskelupbyggnad med. Men 5/2 verkar klart intressant..
Äta PF under träningsdag och köra 24 h fasta på två vilodagar!