Visa ett inlägg
Gammal 2004-11-19, 19:49   #14
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av vildängel
Jo, men eftersom han redan från början äter ris med linser så har han ju redan kolhydratskällan där... Då borde det inte spela nån roll om han käkar pasta och grönsaker istället för riset tänkte jag.
Alltså, när jag äter ris o linser är det ca 2/3 linser o 1/3 ris det rör sig om. Naturligtvis äter jag med pasta med ibland, det var inte så jag menade. Jag hatar inte smaken på pasta. Pastan innehåller en större andel protein än riset också. Saken är väl bara den att vete kan jag ändå få från bröd, men inte ris, mao får jag en större variation av råvarorna om jag äter ris. Potatis är ju dock näringsrikare men har ännu mindre protein, visserligen av rätt bra kvalite i sig men jag vet inte hur bra det kompleterar baljväxternas protein, i vilket fall som helst är det väldigt små mängder.
Och det är inte mängden kolhydrater eller mat som är problemet, jag kan redan nu äta mer än jag känner för om det är så (borde väl göra det...). Men fördelningen blir så knepig. Säg att jag skulle äta potatismos med falafel, potatismoset gjort på potatis med lite havre-/sojagrädde, (om jag gjorde det skulle det dock vara typ 3 potatisar o 1-2 morötter så det blir ju inga mängder potatis) det skulle då vara bara kolhydrater o fett, och knappt något protein. Äter jag bönor till blir det ca 1/3 protein i dessa, men väljer jag falafel istället är vi nere på typ 1/8 av energiintaget. Så hela måltiden får kanske 8 energiprocent protein eller så.
Tar jag då en produkt baserad på sojaproteinkoncentrat så får jag ju mer protein och kommer undan från en massa kolhydrater, men då minskar ju variationen och det blir rätt likt mitt sojaproteinisolat ändå.

Quinoa är schysstare än ris i matlådan har jag märkt, ris = torrt o tråkigt. Brukar även köpa findus herrgårdsgrönsaker eller sommargrönsaker, tog broccoli mexicana eller vad den heter senast, den är lite för dyr för min ekonomi (ca 80-90% dyrare) och inte lika näringsrik men bra mycket godare, och vips blev de vanliga måltiderna ätbara igen... köpte även med lite trocamare/herbamare för då får jag iaf lite smak utan att anstränga mig, buljongtärningar fungerar ju också.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat