Citat:
Ursprungligen postat av erk
Proteiner kan man säga är det som bygger upp din kropp. Proteiner har många funktioner i kroppen och förekommer i många skepnader. Hud är tex ett protein, liksom hår och naglar. Kort sagt, det finns massa olika proteiner. Men det som mest är intressant för en person som tränar är de proteiner som bygger upp dina muskler. Musklerna är också uppbyggda av protein, och när du har tränat (brutit ner muskelmassa) behöver du proteiner för att bygga upp och stärka muskelmassan efter träningen.
Kreatin är något helt annat. Din kropp fungerar tack vare maten du äter, och de flesta processer i kroppen använder kolhydrater som "bränsle". Denna process är dock ganska avancerad och skulle kräva en del förklaringar. Den viktigaste delen heter i all fall citronsyracykeln och i den omvandlas ämnen till andra ämnen och under de olika stegen i denna process bildas energi i form av ATP (adenosintrifosfat). Kroppen spjälkar sedan denna molekyl, och för varje fosfatgrupp som spjälkas bildas energi.
I musklerna finns också en annan process. Muskelcellerna kan vid högkvalitativt arbete använda kreatinfosfat, som är en mycket energirikare molekyl (ungefär dubbelt så mycket energi) när de behöver energi. Kreatin finns i mindre mängder i maten, men många äter kreatin som kosttillskott. Om det hjälper eller inte finns det nog åsikter om, jag har testat och för mig hjälpte det inte. Jag fick bara finnar.
Jag kan tänka mig att anledningen till att det är så olika mellan olika personer är att alla har olika intag av kreatin genom den naturliga kosten, och därför kan det för vissa vara kreatin som är den begränsade faktorn i ett tidigt skede. En annan kan ha ett bra intag via den vanliga kosten och har således byggt upp sina förråd med kreatinfosfat och därför är det inte en begränsande faktor i lika hög utsträckning.
|
Jätte bra förklaring! Tack för den!
Jag har fått för mig dock kan det vara helt fel att av protein tillskott gör att man går upp i vikt, vilket man inte gör av kreatin, stämmer det?