Citat:
Ursprungligen postat av Bryggan
Ja nu har även jag börjat använda den här roliga lilla appen.
Fläskkött gillar jag men ser att det var lite svårt att välja där eftersom det var engelska namn på det mesta. Käkade just en fläskkarré-bit, gick in på "fläsk", sedan fick jag googla upp vad "karré" är på engelska, vilket tydligen är "tenderloin". Då gick jag in på "loin", därinne är det blandat engelska och svenska. Hittar i listan "pork tenderloin, no fat", vadå "no fat"? Jag käkar alltid upp allt så den kunde jag ju inte ta så jag tog "fläskkotlett, med fett" istället.
Hur som helst så visste jag att varje bit innan tillagning vägde ungefär 220 gram eftersom paketet med 4 bitar vägde 884 gram. Käkar upp allt utom benbiten vilken jag väger till 26 gram. Drar av 20 gram från 220 och landar på jämna fina 200 gram (för enkelhetens skull). Trycker in 200 gram fläskkotlett med fett i appen, kalorierna blir 514 kcal. Det konstiga är att på 100gram.se anger de fläskkarré till 171 kcal/100 gram och fläskkotlett med 5 mm fettkant till 185 kcal/100 gram. De siffrorna ger mig lågt 342 kcal, högt 370 kcal på det jag just åt. Appen ger mig 514 kcal på samma mängd....det är en ganska stor skillnad.
Det kan ju inte vara så bara tar hänsyn till tillagad vara eftersom fläsk då borde få väldigt skiftande vikt beroende på vilket sätt den är tillagad.
Hur skulle ni göra eller hur gör ni idag?
Det kan verka trivialt men för en fläskätare som jag är det viktig information!
|
Du har även en sökfunktion på shapeup

Samt finns det inte det du vill ha, så lägger du in kcal, protein etc och skapar "fläskfilé"
I sökfunktionen så skriv tillexempel "ica nötfärs 5%" så får du upp det du behöver