Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-28, 09:34   #3037
D Andersson
Registered User

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Zoidy Visa inlägg
Det där var ABSOLUT inte det jag sa dock. Det jag sa var att vindkraft är inte dåligt. Men man kan inte bara ha energikällor som tillför energi ibland. Och man kan inte bara ha topproduktion. Vindkraft i sig är väl ett jättebra sätt att generera elektricitet på när det väl blåser. Men som sagt, det kan inte användas för att ta hand om hela vårt energibehov som vissa försöker hävda.

Förstår ärligt talat inte alls hur du fick ut din tolkning från det jag skrev. Om du inte råkar vara dåligt påläst och inte förstår vad jag menade med topproduktion.
Jag förstår precis vad du menar, och mitt inlägg är ett svar på det. Det går givetvis att säga att vindkraft i sig inte är dåligt, så länge man inte jämför det med något annat sätt att producera el som är billigare, mer tillförlitligt och har högre livslängd. Vindkraft lämpar sig inte för elproduktion helt enkelt.

Om man satsade de 200-300 miljarder det kostar att få 30 TWh el från vindkraft på att bygga kärnkraft istället skulle vi få över tre gånger så mycket el för pengarna, minst 100 TWh, med 3-4 gånger så lång livslängd som ett vindkraftverk. På köpet skulle vi dels slå ut hela Europas vindindustri och dels få betydligt lägre elpriser. Det räcker med en enda ny svensk reaktor för att konkurrera ut hela den danska vindindustrin.