Visa ett inlägg
Gammal 2012-10-10, 21:11   #1
davidmage
Registered User

davidmages avatar

Reg.datum: Jul 2009
Muffins Built This Body

Hallå Kolo!

Efter flera år av endast läsande här på kolozzeum tänkte jag att det är på tiden att jag startar min egen journal.

Stats:
Ålder: 22
Längd: 190cm
Vikt: ca 76kg

Träningshistorik:
Fram tills jag var 17 har jag inte tränat något seriöst, förutom små perioder av olika sporter som fotboll, innebandy, tennis osv. Då vägde jag ca 85kg, med knappt någon muskelmassa alls. Började träna löpning samtidigt som jag bantade ner till under 70kg smalfet, med ännu mindre muskler kvar. Det var ingen vanlig kolo-deff med protein och styrketräning, utan svältdiet med någon frukt och ett knäckebröd om dagen, och en massa löpning.
Efter detta första år av konditionsträning hängde jag en dag med lillbrorsan till gymmet och testade ett pass. Har sedan dess gymmat i fyra år, varav de två sista har varit mer seriösa inom både träningen och kosthållningen.

Personbästa:
Bänkpress: 97,5kg
Knäböj: 140kg
Marklyft: 155kg
Pullups: 15xKV

Dessa styrkestats var innan en deff från 82kg, dessutom tränade jag mer styrkeinriktat under denna period. Min träning nu är mera inriktad på att bygga muskelmassa. För att uppnå det lyfter jag lättare vikter med kontrollerade rörelser, och har kortare vila mellan seten. Främsta fördelen med detta upplägg är att jag håller mig borta från skador, till skillnad från under styrkeperioden då jag mera "studsade" och "fuskade" med tyngre vikter.

Träningsupplägg:
Jag tränar varje dag. 3-split: Push, Pull och Ben. Dessa tre pass kör jag rullande efter varandra utan några inplanerade vilodagar. När det råkar bli en vilodag (inte ofta) förskjuts bara dagens pass till dagen efter och schemat rullar sedan på som vanligt. Känner jag mig för utvilad efter vilodagen händer det att jag slår ihop benpasset med något av de två andra, eftersom benpasset är så pass kort.

Mål:
Målet den här vintern är att lägga på mig så mycket kvalitativ massa som möjligt, samt att bli starkare genom att börja träna aningen mer styrkeinriktat, utan att slarva med formen. Jag vill inte grisbulka och lägga på mig allt fett som jag lyckats skala bort, därför planerar jag även att regelbundet posta bilder i journalen.

Den långsiktiga målsättningen är att bygga en muskulös och deffad kropp, bodybuilding är något jag verkligen gillar. I framtiden kanske jag även börjar tävla i CBB, om jag lyckas bli tillräckligt stor.

Kost:
Jag är extremt noga med kosten, och har lärt mig väldigt mycket av att läsa om nya studier och diskussioner kring dem här på forumet. Med de kunskaper jag har samlat in under flera år så anpassar jag min kost på ett sätt som förhoppingsvis är ganska nära optimalt för mina mål.

Just nu bulkar jag långsamt, försöker att lägga mig på ett så litet överskott som möjligt för att inte lägga på mig fett för snabbt. Kortfattat är grunden i min diet:

Kcal: +200
Protein: 300-350g
Mycket kolhydrater, snabba efter träning sedan långsamma mot kvällen. Fruktos får endast intas direkt efter träning, eller vid annat tillfälle då levern ej är mättad.
Snålt med fett. Helt uteslutet direkt efter träning.

Dagsform och nuläge:
Som jag nämnde tidigare har jag påbörjat en långsam vinterbulk, efter en längre tids deffande. Jag är även för tillfället helt återhämtad från en envis skada i övre rygg. Så med ett par veckor på kcal-överskott och utan värk i kroppen är jag full av energi och vikterna på gymmet börjar redan kännas märkbart lättare. Nu är det dags att bli stor och stark, men samtidigt hålla sig relativt deffad, man vill ju inte bli en jultomte i vinter!
davidmage är inte uppkopplad   Svara med citat