Citat:
Ursprungligen postat av andeem
Jäkligt bra böjt får man säga.
|
Man tackar. Det är alltid kul med kommentarer och beröm gör ju inte saken sämmre. Det gick tungt men det verkade ännu tyngre i huvudet. Jag visste rent intellektuellt att det skulle gå vägen, i alla fall en etta eller två, men det är ju inte samma sak som att verkligen vara övertygad. Det finns ju inget postivt tänkande eller mental förberedelse i världen som kan ersätta att trygheten i att faktiskt just klarat ha det man var rädd för. Jag hoppas att det räcker för att ta mig en bit högre nu under hösten.
Datum: 2012-09-26
Tid: 18:30 - 20:00
Plats: Lärarhögskolan
Kommentarer
Det gick rykten om att Kurihara-sensei eventeullt skullöe dyka upp på träningen idag. Det borde ha gett mig förhoppningar men det var ärligt talat mest skrämmande. Nu visade det sig att han inte var där, vilket tyvärr också gällde en massa annat folk. Hasse lade fokus på att göra olika varianter på do-hugg. främst så var det små do mot men-hugg som vi tränade. Jag har funderat en del över tekniken som krävs och kommit fram till att jag ska försöka att huigga en lite kote istället för en halv stor do. Det skulle i teorin göra att jag inte var ute och fladdrade lika mycket. Med effektivare hugg så bör man bli snabbare. När fokus verkligen låg på att tänka kote, ibland så till den milda grad att mitt kiai blev kote, så blev snabbt och snyggt. Men när jag försökte få till snärtigare träffar och den rätta styrkan så blev det genast sämre. När jag började tänka på fotarbetet och kortade ner mina fumikomi så blev även huggen bättre. Tror det har att göra med vinkeln från mittlinjen blir mindre vilket gör att små hugg känns mer naturliga.
På keikon så gick det lustigt nog bäst mot de som är svårast. Det är väl som man brukar säga att nybörjare är farliga i sin oberäknelighet. Mot ren så jobbade jag vidare på hans tips från förra veckan att inte komma in för nära. Då har han svårare att kontrollera min shinai med han shoto. Det andra var att använda han shoto som signal för att anfalla. När försökte fånga mig så gjorde jag helt enkelt en sorts nuki och högg men. Det funkade inte jätte bra men det gjorde att det blev ai-men med viss fördel för mig. Mot Hasse så inledde jag riktigt bra. Fötterna var lätta och snabba och händerna reagerade utan att jag ens försökte. Jag så till att bara göra kote-varianter och kote-men eftersom det är det jag behöver träna på. Det gjorde att han kunde kalibrera sina attacker allt bättre och mina resultat gick ner. Fast det gör mig inte så mycket, målet var att träna, inte att vinna. Han påpekade efteråt att jag spände mig för mycket i axlar och händer vilket gjorde att min goda energi inte riktigt togs tillvara. Jag upplevde det inte själv men vet att så ofta är fallet. Nu har jag en intensiv kendohelg framför mig, få se hur lång jag håller.