Citat:
Ursprungligen postat av Trapz
Så det menar alltså egentligen på att en högfettkost är det absolut bästa alternativet för att hålla sig i form?
Tycker det är lite knepigt det här med fett/kolhydrater, skulle nog faktiskt behöva höja på båda i min kost men man blir ju helt snurrig av allt man läser och tyvärr tar till sig så man blir väl "rädd" för båda.
Jag äter helt klart mer kolhydrater än fett iallafall, då jag tränar nästintill varje dag så blir det väl iallafall oftast runt 200-300 gram, ungefär lika mycket protein. Vilket jag vet är överdrivet mycket men det är svårt att sänka känns det som.
Fett kanske jag har fått i mig i snitt runt 40 gram per dag de senaste månaderna, förutom när man tryckt i sig godis eller nåt annat gott. Och det är ju bara sånt fett som tillkommer utan problem, kör nästan allting av lättvarianter.
Kommer det här bli skadligt i längden och borde jag isåfall försöka öka upp fettet på något sätt? Känns som att jag blir mer sugen på onyttigheter när jag äter fett förövrigt.
|
På mina mest högintensiva dagar äter jag över 600 g kolhydrat så dina mängder är på inget sätt extrema. En normaldag (arbetsdag/
vilodag eller arbets/styrkedag) äter jag runt 350 g (på energibalans eller faktiskt strax under). Om dina 40 g fett kommer innebära problem eller ej får nog handla om sammansättningen. Är det delvis från vegetabiliska källor samt fisk så lär det inte vara några problem, är varenda gram från mjölk och köttfett så kan det kanske vara det, över en längre tid.
Det Vic och jag säger är att det är energin i maten som är avgörande för hur vikten förändras. Makronutrientfördelningen (och kvalitén hos makronutrienterna) är intressant för hälsa och prestation. Livsmedelsverkets rekommendationer är skapliga för oss människor så som vi är tänkt att leva: i rörelse. För någon som sitter på sitt arsle hela dagarna så finns det inte mycket kaloriutrymme över när man tillgodosett behovet av protein och fett.