Ursprungligen postat av filmjölk
Nu drar jag eventuellt igång något ytterst provokativt, och det vill jag på förhand be homosexuella killar/män om ursäkt för.
Kanske förvånande(?) är en av mina favoritförfattare Jonas Gardell. Jag har nyss läst hans senaste "torka inga tårar utan handskar". Jag är själv heterosexuell, lätt homofobisk och känner bara ett fåtal icke-heterosexuella, och har ingen anknytning till "homovärlden". Men jag fullkomligt älskar Gardell som författare, hans personporträtt, och hans sätt att beskriva världen och vardagen som så grå, trist och tragisk.
Hans homosexuella karaktärer är väldigt intressanta, då de påminner om de (fåtalet) "sexuellt avvikande" jag känner.
Beskrivningen i gardells böcker av dessa personer är i mitt tycke låångt ifrån "den politiska korrekthetens" syn på homosexuella män som "vanliga män som råkar gilla andra män istället för tjejer".
De är vilsna, tragiska, deprimerade, självföraktande grubblande män och pojkar som blir påsatta av vem som helst. De tackar inte nej till någon. De skyddar sig inte, och har ingen som helst respekt för sin egen kropp.
De plockas upp av smygbögar, blir påsatta i bilbaksäten, har sex anonymt med män i portuppgångar, suger av gubbar i urinstinkande allmäna toaletter, ligger med gamlingar som kunde vara deras fäder eller farfäder. De super sig dyngraka, gråter över att de blir ratade av den de är kära i, tar sig till bastuklubben och blir påsatta av gubbe efter gubbe efter gubbe. Straffar sig själv.
Har sex med vemsomhelst som uppvaktar dem och säger inte nej till något. Så många sexpartners under ett par veckor att de tappar räkningen. Total misär.
Nu skildrar Gardell oftast 80-talet, men jag känner igen beteendet och personligheten idag ifrån det fåtalet "homosexuella" jag känner. Där är det också sex med vem som helst, ju sjukare, mer förnedrande och farligare det är destå mer lockande. Ångesten dagen efter är enorm, men likväl ligger de där på porrklubben stenhöga och packade om ett par dagar och blir påsatta av anonyma män igen. Jag använder citationstecken för att de jag känner har inte bara sex med andra män, utan även kvinnor om tillfälle bjuds.
I första hand försöker de ragga upp snygga tjejer, i andra hand snygga killar. Efter det fula tjejer, efter det fula tjejer. När det misslyckas blir det påtänt kärlekslöst gangbang med anonyma män, suga av anonyma i gloryholes eller så köper de sex, eller säljer sex.
Väldigt långt ifrån "normala killar som råkar bli kära i andra killar istället för tjejer". Nu beskriver Gardell homosexuella, och de jag känner är kanske mer av allätare, men beteendet är likadant. Långt ifrån heteronormen, bara misär, självskadebeteende, tragik, ångest.
Jag skulle kunna citera direkt ur senaste boken "torka inga tårar utan handskar", men jag föreslår att ni läser den själva.
Är den här bilden jag tolkar att Gardell målar upp av homosexualitet representativ för homosexuella?
|