Visa ett inlägg
Gammal 2004-10-03, 13:04   #12
Örjan
Registered User

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Löjtnant Blank
Hur gick du till väga för att få diagnosen fastställd, Örjan? Kontaktade du en psykolog och sa att du trodde att du hade Aspbergers? Hur lång tid tog det innan du hade det svart på vitt?

Det var under uppredningen av en del andra psykologiska problem som jag fick kontakt med psykvården. Jag kan alltså inte svara på hur lång tid det tog att fastställa att det var AS, eftersom jag inte vet när läkaren började tänka åt det hållet. Utredningen är ganska omfattande och jag tror inte de sätter diagnosen i en hast, kanske eftersom det inte är ett tillstånd utan en egenskap; det man diagnosticerar är definitivt.

Om det rör sig om nyfikenhet på dig själv, vill jag uppmana dig att kolla en annan diagnos också, för att se om du tycker det passar in, nämligen schizoid personlighetsstörning, engelska schizoid personality disorder. Fick en nätt association till det när jag läste ett av dina inlägg.

Följande tycker inte jag att man borde behöva skriva, troligen inte du heller, men jag har förstått att vissa tycker det: Nej, jag har inte kompetens att ge diagnoser, och nej, om jag hade det skulle jag inte ställa den utifrån ett par rader. En nätt association, gjord av en lekman, utifrån ett enda inlägg, måste läsas för vad det är. Läs saker för vad de är, bedöm saker utifrån deras anspråk.
Örjan är inte uppkopplad   Svara med citat