Visa ett inlägg
Gammal 2012-08-02, 19:05   #5
Masterpan
Registered User

Masterpans avatar

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av John M Visa inlägg
Har just nu enligt läkaren jag pratade med, lever och njurvärden som motsvarar en 60-80-årings värden. Jag är 27 år.

Enligt två läkare som undersökt värdena så har det inget med sömnmedicinen jag tar att göra (tar inga andra mediciner) utan det beror på andra faktorer.
Dåliga levervärden enligt dom två läkarna beror på ett för högt proteinintag.

- Detta är nu halverat.

Just nu har jag gått på diet i två månader och har haft ett fettintag på 20 gram fett om dagen. Väger 86 kg just nu.

Kan det vara mitt låga fettintag som är boven i dramat?

Jag äter en matsked olivolja om dagen, ca 10 gram fett, och får resten av fettet ifrån proteinpulver och kyckling.

Jag vet att fett skyddar njurar och lever och funderar på om det kan vara min dramatiska sänkning av fettintaget som skadar min lever och njurar.
Vad tror ni?

Läkarna och sjukvården verkar inte ha så stor koll. Bör jag möjligtvis rådgöra med en dietist eller liknande?

Har för övrigt bestämt mig för att inte dricka något mer alkohol detta året, dricka max 1 kopp kaffe om dagen, och som sagt halvera proteinintaget till max 2 gram/protein per kg kroppsvikt.

Några andra förbättringar jag bör göra för att optimera lever och njurar?
Om du enbart käkar 1 matsked fett om dagen är det nog mycket bättre om den kommer från fiskolja, ännu bättre om du käkar 1 matsked fiskolja och 1 matsked olivolja.
Masterpan är inte uppkopplad   Svara med citat