Visa ett inlägg
Gammal 2012-05-09, 05:03   #10
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Honken Visa inlägg
Problemet med speed reading är att det oftas lärs ut i ändamålet att man skall kunna läsa riktigt snabbt, när det i själva verket handlar om att bryta onödiga mönster som man forcerat in under alla år i grundskolan.

När man börjar lära sig läsa så läser man bokstav för bokstav. Ögat fixerar sig på en bokstav i taget tills man fonerat färdigt och hoppar vidare till nästa ord.
H-ä-s-t-e-n, ä-r, g-l-a-d.

Efter några år så lär man sig att läsa hela ord utan att fixera sig på bokstäverna, man ser hela ordet utan att behöva tänka.
Hästen, är, glad.

När man är vuxen så kan de flesta läsa flera ord i taget, men eftersom man vokaliserar de i sitt huvud så förlorar man fördelen med just detta. Lär man sig att sluta fonera och se flera ord i taget (upp till ca ½ A4 sida med normalstor text) så ökar läshastigheten något dramatiskt. Denna process är långsam och kräver genomtänkt träning för att uppnå. Görs det rätt så ökar läsförståelsen och minnet då man blir mer fokuserad i sitt läsande.
Jag undrar verkligen* hur det där går till. T.ex ditt inlägg så ser jag varenda ord, men jag skulle inte uppfatta inlägget alls enbart genom att visuellt uppfatta orden. Även på mindre nivå, att "svepa" över rader i böcker, gör att jag uppfattar väldigt lite, eller kanske 1/7 som Sniggel. Å andra sidan, svårt att kvantifiera hur mycket man (jag) uppfattar vid vanlig lästakt. Tycker jag aldrig kommer ihåg ett skit när jag läser, medan vissa (Eddie Vedder) läser en bok och kan citera ord för ord :-/

*Dock inte så intresserad att jag är villig att läsa massa böcker om det