Varning för wall of text...
Den 21 mars är det exakt ett år sedan jag tog tag i mitt största problem och det jag skämdes mest över, min kropp.
Jag hade inte tordats ställt mig på en våg på flera år och vad jag verkligen vägde den dagen jag klev in på gymmet första gången vet jag inte, men i efterhand har jag uppskattat det till över 120 kilo.
De första passen bestod bara av tio minuter på crosstrainern, lika mycket på cykeln och så lite promenad på bandet. Med tiden utökades passen men det var i stort sett uteslutande cardio som gällde.
Tillsammans med bättre matvanor så märktes det fort skillnader på kläder och i spegel och efter en månads träning skaffade jag en våg, tog tjuren vid hornen och vägde mig, 116,5 kilo. Det var en magtjoffare som kändes.
När våren kommit på riktigt började jag cykla till och från jobbet, ca 10 km tor, varje dag. Jag körde på med cardiopassen tre gånger i veckan och fortsatte så över sommaren, med ett uppehåll för semester.
Första delmålet, 100 kg, firades med att börja styrketräna. Utan egen koll så fick jag tilldelat ett tresplit som jag flamsade runt med ett tag utan att det kändes som det gav något.
Efter att ha lurkat på Kolo ett tag så kom jag fram till att SL5*5 var lagom enkelt och något som skulle passa mig. Den 8 dec körde jag igång.
Jag slavar på med SL fortfarande och efter några deloads här och där så känns det som att det verkligen har tagit fart.
Lite basfakta om mig:
Jag är 43 år gammal och mäter in på 179 cm (även om jag brukar säga 180, det låter bättre..

). Idag väger jag bra precis 90 kilo.
Vikten är fortfarande på väg ner, om än i makligare takt. Däremot så känns det ( spegeln ljuger väl inte? ) som om jag börjar bli knöligare och hårdare. Det har till och med poppat fram ett par vener här och där. Bra för ego-boosten!
Tanken med en journal är mest för att tvinga mig själv till att hålla lite koll men naturligtvis sitter inte en och annan ryggdunk fel.
Senaste passet, den 19/3, såg ut så här;
Böj 5*5*122,5.
(Har problem med djupet vilket jag jobbar på med Sheos squat stretch)
Miltärpressar 5+5+4+4+5*52,5
(Andra passet med failure)
Mark 1*5*105
(Frivillig deload efter förra passets crappiga utförande med efterföljande ryggont)
Dips 8+8+10
Nu kör vi!
//Stefan