|
Skorna är ett par relativ nyinköpta New Balace 760 Stability (om jag läste etiketten rätt). De är speciellt framtagna för syftet löpning, och en expedit i sportaffären hjälpte mig med dem, så jag tror att de är bra, faktiskt. Känns sköna gör de också.
Jag manipulerar aldrig löphastigheten, utan joggar bara i den takt som känns naturlig, dvs hyfsat lugnt takt, kanske 10 km/h. Underlaget är aningen skogsstig eller "vanlig" asfalt. Oftast joggar jag 20-40 minuter.
Det är olika var jag får ont, men alltid höfterna eller knäna. Just nu är det höger höft.
Sen lite joggningshistoria: Började när jag var 15 ungefär. Den långsamma upptrappningen löste sig själv, eftersom jag bara orkade jogga 50 meter från början. Jag joggade kanske varannan dag, tills jag kunde jogga en halvtimme, sedan fortsatte jag jogga mina halvtimmar mer eller mindre hela gymnasiet. När jag var 18 så var höfter och knän rätt skadade av massa joggning och karate.
De senaste åren har jag inte joggat seriöst överhuvudtaget, delvis för att inte motverka muskelbygga. I somras besökte jag några polare som joggade en timme varje dag, så då gjorde jag det i två veckor. Vill minnas att jag fick lite småont i höfterna och knäna. Och nu har jag börjat jogga ungefär varannan dag, i deffsyfte, i 20-minutersrundor.
|