Du beskriver väl problemet ganska tydligt:
"... skulle jag vilja påstå utan att ha ordentliga bevis" och "... man snackar om".
Nu är inte jag någon expert på acne, men jag vet många som försökt bota sina finn-problem med att utesluta det ena med det tredje: choklad, vin, ost, samtliga mjölkprodukter, vissa frukter och grönsaker, vit "mjölmat" osv. osv. utan att märka någon större effekt. Kosten kan säker förvärra problemen (dålig kost ger ju sämre hy även direkt acne förutan), men att den skulle vara faktorn bakom - jag är tveksam. Faktum är ju att man i viss utsträckning kan medicinera bort det, med t.ex. Roaccutan och vissa penicillinpreparat samt att många blir bättre av solljus och luft ( = bättre hy på sommaren) och jag har svårt att se hur det skulle hänga ihop med GI? Likaledes förvandlas många ansikten snabbt till månlandskap av för lite sömn, vilket väl inte är så ologiskt då kroppen reparerar sig under sömnen.
Sedan undrar jag vad du baserar uppfattningen att det bara förekommer i västvärlden på (obs. att jag inte drygar mig nu; jag undrar verkligen, då jag aldrig hört det förut)?
|