Visa ett inlägg
Gammal 2011-12-05, 01:28   #9
joseferiksson
Registered User

joseferikssons avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Och jag har upplevt precis tvärtom att ju mindre konditionsträning (vardagsmotion ska dock finnas!) desto bättre. Och har hört många andra säga samma sak. Jag har tränat i 13 år :P
Sen finns det studier som dessutom visar att konditionsträning motverkar styrketräningens effekter.

Jag säger inte att du har fel i ditt och dina kompisars fall. Men i regel är det nog så att konditionsträning ej ska överdrivas om man vill bygga muskler och bli stark. Vill man bli så stark och stor som möjligt bör man nog träna så lite kondition som är möjligt.
Jo visst det vet jag med att allt säger emot de, och det här är en diskussion jag haft många gånger hehe . Men det är ju formen av konditions träning med, hårt tar du ut dig och hur ofta? Hur mycket kraft använder du? hur utför du det förhållande till när du äter och vad du äter? hur gör du det förhållande vis till styrketräning ?

Jag börja träna hemma i mitt garage och har en far som tränat i 45år allt möjligt och tränar än styrka-kondition nu bara i princip. Duktig som jag var lyssna jag inte alls på min pappa mycket när jag börja träna utan satte igång med styrketräning och drygt 8månader senare löpning(vintern 2008-2009).

Då var jag fet och knubbig (169cm - 95kg) ville gå ner för jag skulle börja tävla bänkpress och tyckte de va dumt att ha massa dö vikt hängandes på kroppen som inte bidrar med styrka. Då orkade jag inte 500meter men jobba och slet som ett djur och tog mig igenom det. Och har fortsatt med löpning och har inga planer på att sluta.

När jag rekommenderar det här för andra som styrketränar säger dom antingen som du att det är inte alls optimalt eller att dom prövat de och dom bara tappar. Men då har jag tjatat på dom att pröva och hjälp dom och de har gett positivt resultat. Bara en sån sak som att du orkar prestera mer på samma tid på träning är en otroligt skön känsla på så sätt att du har ett bättre flås.

Och jag har inte heller varit med om någon som påverkas till det sämre om dom bara tar det lugnt med konditions träningen och hanterar den rätt och lätt förhållande till hur dom själva känner det tar på kroppen och till styrketräningen.

När jag träna för svensk ungdomsrekord i bänkpress ökade jag från 5.sep-23.oktober 130kg-145kg och under den perioden sprang någon stans , mins inte exakt men kring 30-35mil och då gjorde jag de upp byggt runt styrketräning och min kost. Så säger folk "men tänk om du inte sprang va du hade ökat då" men kollar man tidigare hade jag stått tvär stilla och öka 15 kg på 1,5månad är nog vad som går som mest när man inte heller går upp i vikt.
joseferiksson är inte uppkopplad   Svara med citat