Citat:
Originally posted by Cupofcoffee
När jag nu ska köra ett tidigt spinningpass, borde jag då (för bäst fettförbränning) äta före passet, eller efter?
Borde jag äta när jag kommer hem på nätterna, eller äta mer till frukost?
Och vad äter jag lämpligtvis direkt efter ett träningspass? Jag kör på banan och äpple nu, behöver man mer tror ni?
|
GRATTIS till den nyfunna motivationen!
Jag skall gå på spinning om en dryg timme och har precis laddat med 1,5 portioner havregrynsgröt samt ett knappt hekto ost (Västan 5 %). På detta orkar man att cykla järnet utan att riskera kväljningar, allmän dåsighet och annat som man kan få under ett spinningpass om man äter för mycket innan.
Precis innan läggdags är det bra att äta något proteinrikt med lite fett till för att proteinet skall upptas långsammare, t ex en burk tonfisk och några nötter.
Efter träningen är det viktigt att du får i dig snabba kolhydrater och snabbt protein. Speciellt efter dina kombinerade spinning-body pump pass. Det enklaste (och mest optimala

) är en drink blandad på vasslepulver (dvs proteinpulver) och druvsocker/maltodextrin. Proportionerna vör vara ca 0,8-1,2 g kolhydrat/kg kroppsvikt och drygt 0,5 g protein/kg kroppsvikt. I ditt fall alltså ca 110 g kolhydrat och 55 g protein.
Kör hårt! Det här fixar du!