Visa ett inlägg
Gammal 2011-10-05, 14:34   #12
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Det beror lite på vilken typ av förändring det är. Själv gjorde jag till exempel ett ordentligt skutt vad gäller trapz-storleken, som folk verkade notera. Det handlade nog mycket om att jag ökade väldigt mycket i mark på kort tid, så att marklyften blev ordentlig träning för övre trapz. Resultatet är inte bara att trapzen växer, utan även att man ofta går runt med pump i dem, vilket folk noterar.

Citat:
Ursprungligen postat av Minimjölk Visa inlägg
Det normala är ju annars att man normalt sett gör störst förändring i början för att sedan få mindre och mindre utveckling per år.
Sanning med modifikation. Jag skulle säga att det normala är det här mönstret: Första året får man bra ökningar. Andra året är svårare. Tredje året stagnerar man. Femte året kommer man på vad som krävs och börjar öka igen. Ta åren jag skriver med en nypa salt, försöker bara skapa någon form av tidsperspektiv. Generellt krävs det mindre för att få ökningar i början, men det är också lättare att skada sig i början och man har en mindre arsenal av övningar, man tar i mindre och man äter mindre.

Väldigt många som tränat i 5-10 år säger att dom aldrig ökat så bra som dom gör för stunden. Det är visserligen subjektivt, men det måste verkligen inte var så att man ökar som bäst när man börjar.