Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Absolut, fast här kommer intersektionalitetsdiskussionen in igen. Jag ser inte det där som ett specifikt problem för könsskillnader. Jag ser det som ett allmänt problem av att inte våga satsa på de som helt stämmer överens med normen och det som "funkat förr". På så vid blir unga och kreativa kanske förbisedda och någon gammal stöt som redan haft samma typ av jobb på 10 olika ställen och gjort samma saker får jobbet. Eller att någon invandrare inte får det för att hans/hennes sätt att tänka och bete sig kanske inte helt överensstämmer med vad man är van vid och det finns en risk för att det som alltid funkat inte visar sig överlägset.
Och när jag tänker på det sättet har jag svårt att enbart stirra mig blind på man/kvinna. Den där erfarna stöten kan ju vara en äldre dam också, och den unga nytänkande en kille. Men fortfarande går hon före för att hon bättre passar in i ramarna, och om så är fallet kan det ju knappast bero på patriarkatets hegemoni utan något annat.
|
Intersektionalitetsperspektivets potential går tyvärr förlorat när det tillämpas i form av baklängesforskning där vetenskap snarare blivit ett mer eller mindre renodlat politiskt projekt. Ett projekt med på förhand fastslagen kategorisering, bristfälligt aktörsperspektiv och framförallt sällan tagen hänsyn till kontext med tillhörande härledningsfel.
Feminism/-er har ingenting i vetenskapen att göra då den/de i sin allra mest grundläggande definition är förbundet med ett politiskt ställningstagande. Visst, ingen forskning är politiskt obunden, men vi snackar artskillad snarare än gradskillnad i det här fallet. Genusvetenskapen bör därför avbryta sitt äktenskap med feminismen snarast möjligt för att viktiga och intressanta perspektiv och frågor inte ska åka med ner i graven på sikt.