Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-11, 06:09   #6
cakehole
Registered User

Reg.datum: Mar 2010
Negerbollar!

Okej. Nu ska jag vara schysst (jävligt schysst faktiskt), och dela med mig av mitt nyuppfunna negerbollsrecept. Jag (precis som dig Sheogorath), försöker undvika raffinerat socker så långt som möjligt. Vilket gör detta recept till ett relativt nyttigt "godis" om man näringstajmar rätt. Och till dig "Sheogorath", du kan väl unna dig de däringa 20g pärlsocker till garneringen. De 10g fruktos gör att det smakar som riktiga negerbollar ska smaka

Okej. Ska ni nu testa detta recept är viktigt att ni följer det till punkt och pricka. Modifierar ni det eller använder er av andra/extra ingredienser kommer resultatet förmodligen inte att bli lika lyckat.

Till receptet:

70g druvsocker

100g NATURELLT kaseinpulver. (jag använder CASEIN-fx-naturell, därav kan jag ej "garantera" samma smak eller konsistens om ni får för er att testa receptet med ett annat proteinpulver.)

55g havregryn

20g kakao

10g smör (80% fett)

280g! lättmjölk (0,5% fett) (ja, det är så precist med grammen på grund av att få till den perfekta konsistensen på smeten/degen.

1 krm salt? (jag har höftat med lite salt i handflatan när jag gjort degen, men det bör handla om ca 1 krm.) Jag ska använda kryddmåttet till dagens deg (söndag) och återkommer med exakt saltmängd Det är viktigt med salt för att få fram en starkare chokladsmak.

Garnering:

20g pärlsocker

Tillagning:

Häll i samtliga ingredienser förutom pärlsockret i en skål, och arbeta sedan till en negerbollsdeg Den första minuten kanske ni tror att det är för lite vätska/för torrt, men när ni arbetat degen i ett par minuter så kommer den bli perfekt. Degen går utmärkt att rulla bollar på, den är inte för söt, och pärlsockret fulländar den ÄKTA negerbollssmaken!

20g pärlsocker har jag funnit lagom som garnering till hela satsen. Väljer man att rulla bollar så räcker 20g pärlsocker precis så att bollarna får ett lagom pärltäcke

Näringsvärde hela satsen, inklusive garnering:

1149 kcal

137,2g kolhydrater

106,47g protein

19,35g fett

Seså, sätt fart och rulla ett par smarriga "proteinbollar"
cakehole är inte uppkopplad   Svara med citat