|
Historiskt sett så har det varit billigare att köra rörligt än att binda, i stort sett, det säger jag alltid till mina kunder. Det kan gå att komma billigare undan genom att binda men då ska man vara kunnig och ha flyt.
Fördelen med att binda är att man vet vad man kommer få lägga ut under en tid, och har man det lite halv tight så kan det kännas bra.
Rörliga räntan är oftast billigare men kan vara högre, i det långa loppet brukar det som sagt vara billigare.
TIPS:
Det bästa tycker jag är att du låter lånen dras på ett separat konto.
Till det här kontot har du en överföring från lönekontot.
Du kör rörligt lån. Eftersom det med största sannolikhet kommer att bli billigare i långa loppet.
På överföring till kontot räknar du ut vad det kommer kosta om du skulle ha 7-8% ränta. Du kommer typ aldrig komma upp i det.
Sakta men säkert kommer en buffert byggas upp, (eftersom du räknar på 7-8% och har kanske 4%). Denna buffert kan du sedan använda OM räntan skulle gå upp och bli dyr, men medans du väntar på det kan du själv sätta in pengarna på nått sparkonto/fond/whatever och själv få avkastningen istället.
Du kommer heller aldrig påverkas av hur räntan är, i.o.m att du redan räknar med 6-7% varje månad.
Mina kunder brukar uppskatta detta tips.
Senast redigerad av petah den 2011-08-30 klockan 21:27.
|