Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-25, 21:54   #171
Karlos
Registered User

Karloss avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av elo_ Visa inlägg
Angående nyrekrytering så tror jag man skall börja verka tidigare än vid gymmen. För dåliga ingrodda vanor på den normale "gymmaren" på de kommersiella gymmen. förevisa på gymnastiklektioner skulle kanske vara en grej? Det skall börjas i tid det som rakt skall bli..

Detta är något jag funderat över sedan jag fann SL. Eftersom jag är lärare och har undervisat en del i idrott (dock utan utbildning i ämnet) och har daglig kontakt med flertalet idrottslärare, både privat och yrkesmässigt, så har bristen på kunskap om våra tre lyft verkligen lyst med sin frånvaro. Ingen av de idrottslärare jag kommer i kontakt med vet vad styrkelyft är eller hur något av lyften ska utföras korrekt (läs SL-lyft). Man kan få frågor som: Är knäböj den där man lyfter den ovanför huvudet?, kanske ett särfall, men ändå!

Jag tror definitivt på SL (de tre lyften, inte nödvändigtvis idrotten med regelverk och allt därtill) som en naturlig del av idrottsämnet i skolan, åtminstone på gymnasienivå. Då kanske man kan "slippa" rekrytera från gym (något jag rent allmänt tycker bör unvikas) och fostra intresserade idrottsmän och -kvinnor istället. Det är ju trots allt en idrott, eller?