Citat:
Ursprungligen postat av O.W.
Ja det var väl i Karlstad som en stor del av de som greps i dopinghärvan förra året bodde och det var väl främst byggar och fitnesskretsen.
|
Och då gäller detsamma i hela landet såklart?
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Vart ligger faran i att en del lyftare inte tränar på en traditionell atletklubb?
Skulle det vara sådär jättefarligt om det fanns ett "team SATS" "Pluckes powerlifting" eller "Melkers garages sportklubb" representerade på ett klassiskt styrkelyftsmästerskap vid sidan av JSK, ÖKK, GSK etc?
|
Lite så jag känner också. Men på vissa låter det som att alla som inte tränar på klubbarna åker man rakt ner i knarkträsket
Citat:
Ursprungligen postat av elo_
Som input angående atletklubbar:
I Finland är förekomsten av såna här atletklubbar väldigt sällsynt. En absolut majoritet av lyftarna tränar på kommersiella gym. På samma ort så kan lyftare ur samma förening träna på flere olika gym, beroende på livssituation etc. Därför är det sällsynt att dopningstester utförs på gymmen (vad jag har hört) men väldigt vanligt att dopningskontrollanterna står på ens gårdsplan när man kommer hem från jobbet eller liknande. Dvs, testningen utförs på samma grunder men olika sätt.
|
Låter väl hur bra som helst?! Och mer tester på tävlingarna!
Har för övrigt inte fått något direkt svar angående testerna på SM. Ingen som vet?
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man
Dopingbiten har jag inte berört överhuvudtaget i mina inlägg, men om du viill gå den vägen som finns det väl ett gym där i stort sett alla som dömdes i vår stad i operation Liquid håller till, däribland en av gymmets ägare (fd ägare numer om jag minns rätt).
Och nej, jag har inte sett drivor med folk som kan utföra våra lyft på gymmen i vår stad. Enstaka individer, visst, men inte några större mängder. Detsamma gäller de flesta kommersiella gym jag besökt under mina resor runt landet under mina arbetsresor.
Detsamma gäller på atletklubbarna, men där brukar lyftarna hoppa på vederbörande för att erbjuda sin hjälp (vilket uppskattas i de flesta fall).
Kanon att Pepz finns på Friskis, det innebär att SL-konspirationen kan fortsätta sitt arbete att ta över världen!
mvh
the_PL_man
|
Nja man kan väl kanske säga att du belyser det mellan radena ganska så tydligt enligt min mening i alla fall?! Vet precis vilket gym du syftar på, men betyder det att det är samma lika överallt för det?
Ska jag vara ärlig är jag fanimig inte helt imponerad av lyften på olika SL-klubbar heller. Allt man hör här på forumen som tips är att gå till styrkelyftsgym så får du bra hjälp, men det är ju låååångt från sanning. Det finns kompetent folk på klubbarna men också mååånga som har ohyggligt dålig teknik i framförallt marklyft! Men så har jag sällan tränat i Karlstad så svårt att uttala mig om vad ni har för er där såklart
Den sista kommentaren kändes väl tämligen löjlig i sammanhanget? Har fler exempel på bra folk på kommersiella gym men förstår att du kanske inte vill lyssna på det örat?
Problemet som jag ser det med klubbarna är att man (läs jag bl.a.) sällan känner mig särskilt väl mottagen när man kommer och tränar. Kan nog ärligt talat säga att den enda atletklubben som jag direkt har känt mig välkommen på var i Gävle. I annat fall så känns det, lite som ni gång på gång antyder i era inlägg, alltid som att man blir i princip lite dopingstämplad direkt när man kliver innanför dörren för att man ser ut som den fitnessfjollan jag faktiskt är. Då känns det heller inte allt för upplyftande att träna på ett sådant ställe kan jag tycka. Dock har det där alltid klarnat upp efter att man har tränat där lite och de kanske mer förstår vem man är. Men det här kanske är något som klubbarna borde tänka på!?
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J.
Jag upplever det inte alls så. Närmare till hands även för dessa "seriösa" ligger hantlar och kablar. Tränas det med skivstång är det lutande bänkpress som tränas, och tränas det vanlig bänkpress är det med sagda rövlyft och revbensknäck. Marklyft och särskilt knäböj "finns" inte för dessa.
|
Bor du också i Karlstad eller?