Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-03, 22:06   #22
Ivar_Lo-J
Registered User

Ivar_Lo-Js avatar

Reg.datum: Jul 2007
Onsdag 2011-08-03, hemma

Bill Starr 5x5, vecka 6 pass 2

Tid: 45 min

Marklyft: (vila 1.5 min)
20 kg: ~10
40 kg: 5
50 kg: 5
60 kg: 5
70 kg: 5
80 kg: 3
90 kg: 3x3
Provade ett av Rippetoes tips för att komma i en bra startposition, som är likadan för varje lyft, nämligen att ställa sig intill stången, ta sitt grepp utan anspänning, böja i knäna så smalbenen nuddar stången och sen spänna upp bröstet. Tyckte det var ett ganska bra sätt att tänka på det hela. Har inte direkt haft någon rutin hittils, så det vore nog inte helt fel att skaffa sig en. På arbetssetten körde jag dock den vanliga varianten att blåsa upp sig stående och sen behålla trycket medan man tar greppet och sen bara dra.

Dips: (vila 1.5 min)
BW: 3, 3
+3.5 kg: 3
+7.5 kg: 3x3
Som vanligt var första uppvärmningssettet trögt, men andra var lätt. Anmärkningsvärt stor skillnad med bara ett litet uppvärmningsset.

Muskelryck + ryckböj:
20 kg: 5
30 kg: 3
Lite seg turn-over. Får nöta mer för att lära mig att alltid ha en aggresiv turn-over.

Styrkeryck + ryckböj:
40 kg: (1+1)+(1+1)+(1+3)
Behöver nöta för att inte hamna fram i mottagningen, plus att dra färdigt och att möta stången hårt. Är lite slapp i kroppen i mottagningen och slappnar av lite i trapsen istället för att pressa upp stången ordentligt.

Kommentar:
Trivsamt pass. Skönt att ha bumpers hemma så man kan slänga in lite lyftning när man känner för det. Åter igen ett pass med kort vila. Får se när jag måste börja släppa upp vilan för att orka med.
Ivar_Lo-J är inte uppkopplad   Svara med citat