Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-29, 16:40   #109
Termy
理学療法士

Termys avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Uffesmyg Visa inlägg
Har haft ont i ryggen 6 månader. Det värsta har släppt, men blir lätt trött i ländryggen, speciellt när jag börjer mig o kryper på golvet (när jag jobbar)

Har mest ont när jag sitter ner nu!!!!, är det diskarna som kommer i kläm tro?
Var i ryggen sitter smärtan? Båda sidor? Har du utstrålande smärta ned i skinka, ben, underben, fot? Smärta vid nysningar/hostningar? Svårigheter med att urinera? Beskriv vilken typ av smärta du känner (huggande, värkande, brännande, m.m.).

Debuterade smärtan akut (och i så fall, vad gjorde du i samband med att smärtan kom) eller kom den gradvis? Hur ofta böjer du dig och kryper på golvet och hur länge har du jobbat med det?

Känner du dig stel om du står upp och böjer dig framåt så långt du kommer (med raka knän) och förvärras smärtan då? Om du får smärta, sker det genom hela rörelsen, eller vid någon speciell punkt av rörelsen? I ytterläget?Om du upprepar det 10 gånger, förvärras smärtan ännu mer?

Om du sätter händerna som stöd kring korsryggen och böjer dig maximalt 10 gånger bakåt istället, vad sker då med smärtan? Om du lägger dig på mage på golvet med stöd av armbågarna, med bäckenet intill golvet så att ryggen böjs bakåt, och stannar i den positionen i en minut, vad sker då? Känns det stelt?

Övriga aktiviteter och/eller positioner som förvärrar smärtan? Minskar smärtan om du sträcker på dig ordentligt när du sitter ned jmfr med att sitta ihopsjunken?

Tidigare ryggbesvär? Har du varit hos läkare eller sjukgymnast för besvären?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat