Paja ryggen för lite mer än 1 år sedan efter ett marklyftsuppehåll då jag skulle köra igen. Drog på rätt saftiga vikter. Sista setet kom jag till toppläget och greppet börja glida ur, höll emot med fingertopparna och krummade ryggen med ett lite ryck mot golvet. Vid själva incidenten kände jag inte så mycket och inte heller kommande veckor, men efter drygt 3-4 veckor så hade jag så ont i ryggen att jag inte kunde tvätta mig i tvättstället (utan att ramla av smärtan) och det stråla ner i benet.
Gick till sjukgymnast ett antal tillfällen för rehabiliteringsträning som sa att jag kunde träna på men dock undvika övningar som direkt belastar ländryggen. Gjorde som hon sa men ryggen blev ej bättre. Gick till läkare som påstod att jag drabbats av en muskelskada trots att det stråla ner i benet. Efter återkommande läkarbesök, säkert 3-4 ggr gick dom med på en vanlig röntgen där de inte konstatera någonting som kan framkalla någon smärta, däremot en missbildning, dock inte som läkaren ansåg vara kopplat till något via incidenten eller liknande, utan något han trodde var medfött. Han snacka något om att det var större mellanrum mellan kotorna på ett ställe eller vad han sa.
Jag fortsatte vila ett tag till och ryggen kändes bättre och bättre. Kände mig stel men smärtan var så gott som borta så jag träna på, dock undvek jag knäböj, marklyft och liknande ett bra tag...Tiden gick och nu har det gått ett år och så för drygt en vecka sen så börja det stråla ner i benet igen och gör ont när jag böjer ryggen bakåt. Misstänker att ryggskadan inte riktigt var läkt pga att jag fortsatte träna på. Kan vara fruktansvärt stel på morgonen.
Nu har jag vilat en vecka och tänker fortsätta vila på obestämd tid tills skadan är läkt. Något jag märkt är iallafall att den övning jag fick rekommenderad av sjukgymnasten framkallar mer smärta och mer strålning ned i benet än om jag undviker den och låter ryggen vara som den är. Det är bakåtböjning (extensions) liggandes på mage.
Känns just nu som ett stort frågetecken för mig och jag hoppas att ryggen läker om jag låter den vila. Har läkartid om 2 veckor och sen blir det semester för sommaren så vårdcentralen sa till mig att jag kan få räkna med REJÄL väntetid inför varje besök framöver. Känns ju sådär...
Det gör enbart ont när jag böjer ryggen bakåt, svankar, känner ingenting framåt eller i sidled. Går bra att jobba och röra mig i övrigt, smärtan är inte outhärdlig, men den finns där.
/Peace.
|