Citat:
Ursprungligen postat av Landström
Angående värk i armbågarna kan det vara värt att tänka på att inte för mycket av stångens tyngd får vila över armarna när du böjer.
För att avlasta armbågarna så skjuter jag bak dem när jag lyfter av stången från ställningen. På så sätt får jag en liten "hylla" vid axlarna som stången kan vila över. Armbågarna blir avlastade och största delen av stångens tyngd ligger över ryggen och inte genom armarna.
|
Okej, tack för tipset! Jag tror jag har vant mig vid att hålla i stången ganska hårt när den har legat ovanpå axlarna. Eftersom torson tar upp hela belastningen med en sådan position så gör det inget då. Nu när jag sänker stången så tror jag att jag omedvetet gör en slags militärpress bakom nacken, med händerna och stången långt ner i en dålig position. Lägg därtill att jag är väldigt stel i axlarna samt har svaga utåtrotatorer - jag är t ex chanslös med tom stång och ens 60 kg. Först vid 100 kg+ kan jag "tvinga" ner stången på positionen där jag vill ha den. Inte konstigt att man sitter här och gråter över sitt bicepsfäste.
Men nu vet jag iaf hur jag ska lösa den här situationen, och det är det viktiga.