Citat:
Ursprungligen postat av Bärs
Man kan emellertid komma ihåg att dagens rasister inte talar om rashygien o.dyl. utan snarast om "kulturhygien". Man utgår från att det finns klart åtskiljda kulturer, unika för varje "folk", och att dessa är inkompatibla med varandra inom en och samma nationalstat. Vissa kulturer, oftast kulturer med islam som dominerande religion, betraktas sedan som underlägsna och perveterade, och de måste förhindras att "smitta" den inhemska kulturen. I princip tänker SD i tessa termer även om allt inte sägs explicit.
Jag har märkt att många s.k. sekulära humanister sysslar med islamhets. Ateismen används som ursäkt för att man skall få sprida hur mycket skit, förtal och direkt hat som helst. Löjliga hänvisningar till imamer på you tube och enstaka korancitat lösryckta från sitt sammanhang är typiska "argument" för dessa människor. Intellektuellt oärlig populism med klart rasistiska undertoner är vad det är.
|
Jo, jag tycker faktiskt också att hetsen mot religion är rätt äcklig och onödig. Jag tror att den stora massan av religiösa människor har betydligt sundare och human människosyn än vad många ateister tror, förmodligen inte sällan än betydligt bättre människosyn än ateisterna själva.