Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-01, 13:34   #94
Birkharju
Registered User

Birkharjus avatar

Reg.datum: Aug 2009
Stelhet/Ont i Ländryggen som strålar ned i ljumske tidvis

Hittade en mall och svarar i den också. Lite mer konkret.

Kön: Man

Ålder: 18

Längd och vikt. 193 cm/86kg

Smärtbeskrivning:
Smärtan uppkom efter marklyft första gången. Det känns ingenting när jag trycker så förmodar att smärtan är djup. Smärtan har kommit successivt. Smärtan är inte så jätteskarp utan dov för det mesta men skarp om jag gör flexionsrörelser som att luta mig framåt, eller bara stå statiskt med ryggen om jag t.ex. utfört stångrodd.

Värt att tillägga är att jag sovit i en säng förut som varit för mjuk för mig, och även lite sönder så den inte varit helt platt. Om jag är i rörelse brukar jag inte känna av någon smärta alls utan det är främst när jag sitter ner mer än 10 minuter jag känner stelhet osv.

Vad och hur mycket tränar du?
Jag tränar 4 dagar styrketräning/vecka.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Aldrig

Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Nej
Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter? Nej
Svårighet att gå på tå eller häl? Nej
Domning i underliv? Nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? Nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Jag har fått ordination att undvika skivstångsövningar(i 1 vecka) och endast träna kabelrodd, latsdrag och en del andra övningar som inte belastar ländryggen nämnvärt. Senaste gången förlängde hon skivstångsförbudet till 2 veckor.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Mild astma

Övrigt: Jag har vid ett tillfälle haft svårigheter att stödja mig på mitt vänstra ben vilket får mig att tänka på ischias och att det skulle vara någon nerv som inte vill. Händer då och då att smärtan strålar ned i vänster ljumske. Smärtan varierar mellan vänster sida, höger och mitten.
Birkharju är inte uppkopplad   Svara med citat